Ved Syrtenes strender

Gyldendal 1991 Innbundet

Kanskje den mest navngjetne surrealistiske roman omsider på norsk: En fabel som ved første øyekast synes nitid i sin realisme, beretningen om en ung "observatør" som blir sendt til et fort ved rikets grenser for å forsyne makthaverne med informasjon i den krig som pågår.

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788205201743

EAN 9788205201743

Serie Vita

Julien Gracq (1910-2007) skrev flere romaner og essay, men så vidt jeg vet er Syrtenes strender (fransk tittel Rivage des Syrtes (1951) den eneste som er oversatt til norsk (1991). Romanen ble mot hans vilje belønnet med den prestisjefulle Goncourt-prisen.

Jeg lot meg besnære først og fremst av stemningen i boka, dyster, men samtidig jordnær. Romanen minner forresten ikke så rent lite om Tatarenes ørken av italieneren Dino Buzzati (skrevet i 1940). Men også historiene har en del paralleller, i hvert fall i starten: Begge handler om en ung mann som blir sendt til et avsidesliggende fort. Og begge er etter min mening rett og slett stor litteratur.

Også de døde holder øynene åpne dersom ingen kommer og lukker dem.

De gamle virker tykke bare fordi så mange ting rundt dem er blitt tynnslitte.

Mye fransk, mye bra!

Hvor mange har dere lest av disse?

Heime hadde eg liggande ein del av desse bøkene, så eg tenkte eg skulle sette dei opp i ei liste.. så her er lista, lest og ulest..

Bøker utgitt i Gyldendal sin serie kalt vita, vet man ikke hva man skal lese er det bare å plukke en herfra.

• "Den tredje brudekronen" av Kostas Taktsis
  • "Et bedre liv" av Fulvio Tomizza