Twilight Over Burma

My Life as a Shan Princess (Kolowalu Books)

University of Hawai'i Press 1995 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag University of Hawai'i Press

Utgivelsesår 1995

Format Paperback

En historie fra virkeligheten som tatt rett ut fra en eventyrbok, dog ikke med den lykkelige slutten man er vant til derfra.

Østerrikske Inge møter Sao Kya Seng fra Shan-staten i Burma da hun studerer i Colorado. De blir forelsket, gifter seg og setter kursen mot Sao Kya Sengs hjemland. Da de klapper til kai i Rangoon ser Inge en velkomstkomitee på kaien. Da avslører hennes mann for henne for første gang at han er Prinsen av Hsipaw, en autonom stat i Shan fjellene. Velkomsten er for ham og hans brud, Prinsessen av Hsipaw.

En interessant bok om en turbulent tid i Burmas historie, og Inges opplevelser under denne tiden. Veldig synd at den fra mitt syn ikke er velskrevet. Det første jeg synes er merkelig er at hun velger å skrive om seg selv i tredjeperson. Blir for følelsesløst og upersonlig. Det andre er beskrivelsene av Sao Kya Sengs opplevelser. Detaljene om akkurat hva som hendte med han har aldri kommet frem.

Dette gjør at det blir et lavere terningkast fra meg. Får allikevel et ganske høyt terningkast på grunn av det interessante og viktige historiske aspektet om Burma, og da spesielt Shan-staten.

Liste over bøker som omhandler Myanmar/Burma. Både skjønnlitteratur og sakprosa.

• "Sofies verden - roman om filosofiens historie" av Jostein Gaarder