Tine

De norske bokklubbene 1997 Innbundet

Den dansk-tyske krigen i 1864 danner bakgrunn for Bangs roman om en ung kvinnes kjærlighetstragedie. Forfatterens dype smerte over Danmarks tap til Slesvig finner uttrykk i historien om livet på Als, like ved fronten, som samtidig er historien om dragning, forening og frastøting mellom skogforvalter Herluf Berg og degndatteren Tine Bølling.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1997

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Danmark

Realistisk skildring av krigens virkninger

En sterk antikrigsroman fra 1800-tallet som er er sørgelig aktuell også i dag. Bang har lagt handlingen til en landsby på øya Als i Sønderjylland. Det tyske angrepet i 1864 rammer ikke landsbyen direkte, men likevel får samfunnet og enkeltindividene merke følgene på en brutal måte som Bang skildrer svært så realistisk, ikke minst hvordan krigen virker oppløsende på samfunnsnormene i en befolkning som virker totalt uforberedt på voldsomhetene bortsett fra det de har hørt gjennom patriotisk og religiøs svada. Hovedpersonen, Tine, er det sentrale offeret for denne oppløsningen.

Det som trekker noe ned for den moderne leser, er karakterenes manglende evne til å gi fullt uttrykk for sin tanker og følelser i ord. Det blir derfor fortellerstemmen som får den dominerende rollen som fortolker av karakterenes handlinger, meninger og følelser. Likevel er dette en medrivende bok, kanskje nettopp fordi den tar seg tid til å utvikle katastrofen. (Jeg leste den danske utgaven).

Pølse, Vin og Kærlighed,
Det er Livets Herlighed!

Dansk litteratur frå naturalismen (Drachmann, Jacobsen, Bang)

• "Bang - en roman om Herman Bang" av Dorrit Willumsen
  • "Osvald - storsabotøren Asbjørn Sunde" av Morten Conradi