Til hest med Darwin

en reise gjennom Sør-Amerika

av (forfatter) og Knut Ofstad (gjendikter).

Aschehoug 2003 Innbundet

Forfatteren reiser i Charles Darwins fotspor i Latin-Amerika. Han møter fattigdom og undertrykkelse blant landarbeidere og indianere, blir utsatt for ulykker og mister hesten, og hver grenseovergang er en byråkratisk hindring for hans planer. Han skildrer hvor mye som er forandret siden Darwins tid, ikke minst omgivelsene der de mange artene han oppdaget, trivdes. Har litteraturliste.

I Aschehougs velrenommerte serie med reiseskildringer kommer i vår Toby Greens Til hest med Darwin - En reise gjennom Sør-Amerika. 165 år etter at Charles Darwin foretok sin revolusjonerende reise til Sør-Amerika, fulgte Toby Green etter - på hesteryggen. Den 6000 kilometer lange turen i vitenskapsmannens fotspor viser hvor mye som har forandret seg siden Darwins tid, ikke minst livsbetingelsene og miljøet for de mange artene han oppdaget. Men andre ting, som befolkningens gjestfrihet, er den samme, og den langt fra velbeslåtte Toby Green nyter ofte godt av den, enten det er argentiske gauchos, mapuche-indianere eller chilenske gruvearbeidere som deler hjemmet sitt eller historiene om sine liv med ham. Toby Green kommer på norgesbesøk 17.-20. februar. Oversatt av Knut Ofstad.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203207013

EAN 9788203207013

Serie Spor

Omtalt sted Sør-Amerika

Det er utrolig at man kan legge ut på en så omfattende reise, og skrive en så kjedelig bok om det.

"Det har bare regnet i en uke," sa Ramón. "I gamle dager regnet det i en måned av gangen. Vi måtte til og med rasjonere på vannet i sommer, noe vi aldri gjorde tidligere. Vårherre vender nok ikke tilbake til jorden igjen, tror du vel? Ikke nå som vi har ødelagt skaperverket. Vi blir nødt til å vente på apokalypsen."

"Jeg var her under el maremoto," sa Armando. "Vi så en allmektig bølge komme brasende over sanddynene på vei rett imot oss. Men gudskjelov var det på dagen, for hadde det skjedd om natten, ville mange flere ha omkommet. Vi løp opp på åskammene og ble sittende der i dagesvis til vannet sank."
"Dere må ha vært vettskremte," sa jeg.
"Nei, i grunnen ikke," sa Armando. "Vi trodde det var verdens undergang, forstår du, så vi gjorde ikke annet enn å drikke vin og chicha."

Han fortalte meg at prisen på poteter - det viktigste jordbruksproduktet i alle disse kystsamfunnene - hadde sunket til en fjerdedel av sitt tidligere nivå på bare ett år.
"Det skyldes disse økonomiske avtalene. Mercosur [Det økonomiske fellesmarkedet for den sørlige delen av Sør-Amerika]. Presidenten vår underskrev disse avtalene, og nå oversvømmes Chile av poteter fra alle kanter. Ifjor gikk en sekk poteter for 6000 pesos; nå går den for 1500. De er ikke verdt noen ting. Vi ber daglig for at det skal løse seg, for ellers kommer vi til å sulte."

Når jeg befant meg i gaucho'enes virile selskap, spiste vi kjøtt i taushet - til frokost, lunch og kvelds. Til tider protesterte magen min høylytt, og jeg påpekte at jeg ikke orket alt kjøttet. "Vi spiser ikke så mye kjøtt i England," kunne jeg si. Mennene kommenterte det ikke, men gjorde taust narr av meg mens de tørket fettet av leppene med gammelt avispapir.

"Hva studerte du ved universitet, gutt?" spurte Roberto, med en stemme som allerede begynte å bli slørete.
"Filosofi."
"Hvor mange år?"
"Tre."
"Tre!" lo han. "Tre!"
Han vendte seg mot Oneto, sekretæren, som satt ved siden av meg.
"Tre år. Oneto, stemmer det ikke at en hovslager må studere i fire år? Og etterpå må han ut i to års praksis!"
"Joda," sa Oneto. "Men de holder på ett år med hvert ben."

Jeg liker bøker med kart. Noen ganger finnes de på innsiden av omslaget, andre ganger i midten. Til tider er de spredt ut gjennom boken. Det er artig.

Listen er forventet å vokse etterhvert som kartene åpenbarer seg.

• "Altered" av Jennifer Rush
  • "Going Vintage" av Lindsey Leavitt
  • "Enquists beste" av Per Olov Enquist
  • "365 dager med Ludwig Wittgenstein" av Gabriel Michael Vosgraff Moro
  • "Tråler - en reise gjennom Nord-Atlanteren" av Redmond O'Hanlon
  • "Fremmed fugl ; Brukne vinger" av Bente Pedersen
  • "Kristninga i Norden 750-1200" av Jón Viðar Sigurðsson
  • "Kuskusen har fire fingre - en oppdagelsesreise i Ny-Guineas høyland" av Tim Flannery
  • "Nattelangs - roman" av Gro Jørstad Nilsen
  • "The unbearable lightness of scones" av Alexander McCall Smith
  • "I Djengis Khans rike - en reise blant nomader" av Stanley Stewart
  • "Egne veier - en kvinne og fire kameler gjennom Australias ørken" av Robyn Davidson