The Dig

Penguin Books 2008 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Penguin Books

Utgivelsesår 2008

Format Paperback

En interessant og litt annerledes historisk roman om Sutton Hoo utgravningene som fant sted på slutten av 1930-tallet og som nå kan ses på British Museum i London. Jeg har aldri vært noe spesielt interessert i arkeologi, men nettopp det at jeg hadde sett gjenstandene på British Museum gjorde meg interessert i boka.

Boka fortelles fra forskjellige personers ståsted. Eieren av tomta, den lokale arkeologen som gjør de første funnene og en av de mer anerkjente arkeologene som etterhvert tar over arbeidet. Selv om det selvfølgelig blir en del info om utgravningene, dreier det meste av boka seg om personenes forhold til hverandre, følelser og forhistorie. Men siden boka er såpass kort, og det er tre ulike fortellerstemmer synes jeg en har litt for liten tid til å bli godt nok kjent med hver av personene.

Derimot er det interessant å lese om maktkampen som utspiller seg om hvem som skal gjøre utgravningene, hvem som har eierretten til det de finner og hvor de bør utstilles.

En kort og grei bok som anbefales for de som vil lese en historisk roman som ikke dreier seg om de vanlige temaene, for de som er interessert i arkelogi, og for de som har, eller har tenkt, å se Sutton Hoo utstillingen på British Museum.

Forsider jeg elsker