Tårer og hellighet

Cappelen Damm akademisk 1996 Heftet

Denne aforismesamlinga er skrevet med utgangspunkt i musikken, helgenene og et prometevsk oppgjør med Gud. Den er Ciorans filosofiske hovedverk, og utkom første gang på rumensk i 1937.

Forlag Cappelen Damm akademisk

Utgivelsesår 1996

Serie Cappelens upopulære skrifter (30)

Når man lytter til Bach, ser man Gud spire frem. Hans musikk avler guddommelighet.

Etter et oratorium, en kantate eller en pasjon av Bach Gud være til. Ellers ville Kantorens verk være bare hjerteskjærende illusjon.

... Teologer og filosofer har kastet bort så mange dager og netter på jakt etter bevis på Guds eksistens, men de glemte det eneste ...

Kan jeg noensinne bære på så mye musikk at jeg aldri forsvinner? Det finnes adagioer som man ikke kan råtne etter.

Bare klanglige ekstaser gir meg en følelse av udødelighet. Det finnes tidløse dager da man er et bytte for minner om jeg vet ikke hvilken horisont bak horisonten! Da vil det være utenkelig å prøve å gråte over tiden.

Der er øyeblikk da man gjerne ville legge ned våpnene og grave sin grav ved siden av Guds — eller kanskje falle forstenet inn i fortvilelsen til en asket som for sent i livet oppdager forsakelsens formålsløshet.

• "Sønderrevet" av E. M. Cioran
  • "Masseforakt - kampen mellom høy og lav kultur i moderne samfunn" av Peter Sloterdijk
  • "Ordenes makt" av Simone Weil
  • "Modernitetens okkulte inspirasjon - Giordano Bruno og arven etter Hermes Trismegistos" av Frances A. Yates
  • "Fragmenter" av Arkhilokhos
  • "Duino-elegiar - attdikta av Jon Fosse" av Rainer Maria Rilke