Sommerfugl i lenker

av (forfatter) og Kjell Jørgen Holbye (oversetter).

Gyldendal 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

En brutal og poetisk beretning om oppvekst i Iran.

En ung kvinne befinner seg et sted i Teheran. I løpet av natten må hun ta sitt livs største beslutning, en beslutning som vil avgjøre hele hennes fremtid.. Mens hun venter på at dagen skal gry, ser hun tilbake på sitt liv og de hendelser som har brakt henne dit hun er.En gang for lenge siden kom Shirins farfar vandrende over grensen fra Russland. Han slo seg ned i den lille byen Zadrabad ved Det kaspiske hav. Så forelsket han seg i den høyeste jenta i byen og bestemte seg for å bli.
Rundt det store og vakre huset til Shirins farmor og farfar samles den fargerike slekten: onkel Abbas med forretningssansen, onkel Babak med sine kvinnehistorier, og den vakre, men ugifte tante Mahasti. Og Shirin og familien hennes, selvsagt. Hun er den eneste jenta blant fem søsken, men med eventyrlyst og stå-på-vilje som overgår de fleste.
Før revolusjonen er livet i den store familien lett å leve. Men med revolusjonen kommer et mørke som herder både Shirin og alle rundt henne.

ISBN13 9788205425743

EAN 9788205425743

Omtalt tid 1960-1999

Omtalt sted Iran

Shirin er den eneste jenta i en søskenflokk på fem. Hun er sin fars øyensten, men har et anstrengt forhold til moren. Shirin er uredd og eventyrlysten; ganske ulik andre jenter i Zadrabad. Farfaren hennes kom til Iran som flyktning fra Russland. Han satte i stand et falleferdig, hjemsøkt hus, og det er i dette vakre huset mye av historien utspiller seg. Historier om tanter, onkler, besteforeldre, naboer, tro, kjærlighet, vennskap, og familiehemmeligheter.

Det var før revolusjonen, og nå når Shirin er voksen og selv har blitt mor, tar hun et skjebnesvangert valg.

Spennende og veldig interessant. Litt tam slutt.

Har begynt å legge merke til hvor mange bøker det er som har dyr i tittelen, Dette fikk jeg lyst til å "forske litt i" Og slik ble denne listen til :) Prøver å holde meg til bøker jeg eier, har lest eller har lyst til å lese. Er så mange, at jeg velger et av hvert dyr.

Har satt meg som mål å lese meg verden rundt ved hjelp av bøker :)
Eneste kriteriet jeg har er at handlingen er lagt til et land. Forfatteren trenger ikke å være fra samme land.

Land i Asia:
Afghanistan, Armenia, Azerbaijan, Bahrain, Bangladesh, Bhutan, Brunei, De Forente Arabiske Emirater, Filippinene, India, Indonesia, Iran, ✔Irak, Israel, Japan, Jordan, ✔Kambodsja, ✔Kina, ✔Korea, nord, Korea, sør, Kuwait, Kirgyistan, Kypros, Laos, Libanon, Malaysia, Maldivene, Mongolia, ✔Myanmar/Burma, Nepal, Oman, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia, Singapore, ✔Sri Lanka, Syria, Tadsjikistan, Taiwan, Thailand, Timor, Turkmenistan, Uzbekistan, Vietnam, Yemen, Øst Timor

Antall besøkte land i Asia hittil er: 6

• "Lange skygger" av Elia Barceló