Salmiakk og Spokke

av (forfatter), Lisen Adbåge (illustratør) og Tor Fretheim (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Salmiakk bor i Norrnes, langt nord i Sverige. Det er mørkt og vinter, og Per-Jonas og Anna-Sara plager ham som vanlig. De kaster lua hans oppi trær, dynker ham i snøen og kaller ham en Stockholmsjævel - bare fordi moren hans kommer fra Stockholm. Han ønsker at han hadde hatt et vanlig navn og en skikkelig god kamerat.

Humor, galskap og varme .; og en hel del alvor om å finne en venn. Av mammaen til Tsatsiki Hvis Salmiakk hadde fått lov til å velge, hadde han hett Jesus, Fantomet, eller kanskje Klas-Bertil. Klas-Bertil var et greit navn, alle likte Jesus, og Fantomet var aldri redd. Men i stedet heter han Salmiakk og lengter skikkelig etter en kamerat. Det er nemlig ikke så mange å leke med i Norrnes. Heldigvis dukker Spokke opp. Spokke som kommer fra Like Ved, er veldig god til å bli usynlig, kjempegod til å hoppe mellom verdener og absolutt verdensmester i rampestreker.Salmiakk og Spokke er en bok full av humor, varme, galskap og en hel del alvor.Hvis det er vanskelig å sovne om kvelden, er det fint å ha en kamerat i det samme rommet. En kamerat som heller ikke klarer å sovne. En kamerat som ikke blir sint når man spør: . Sover du? tusen ganger i minuttet.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205374065