Othar av Bretagne

et riddereventyr

Bokvennen 1994 Innbundet

Hansen (1794-1842) regnes av mange som den første store fortelleren i norsk litteratur, og som den sentrale forfatter i tiden mellom Det norske selskab og Wergeland. Med "Othar" (1819) innfører han romangenren i Norge. Othar er av adelig byrd, men det hviler et mørke oven hans herkomst. Han er middelaldersk tapper, løftes opp til makt og ære, men helten fanges i et nett av politiske intriger og utsettes for store personlige prøvelser og fristelser Han slutter forbund med onde makter, myrder og forblindes i sin higen etter makt og ære. Deretter følger en lang, indre kamp mellom det gode og onde.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1994

Serie Romantikerserien den blå blomst (11)

Genre Klassisk litteratur

Underlig er harpen stemt, Skalden er så vag i sinne, Glad og dog så sært beklemt, Kan han ei akkorden finne.

Men naar Høstens Storme suse,
og de mørke Kroner bruse
over Skovens vilde Dyr,
skal du drømmende og ene
under Furuskovens grene,
høre Othars Eventyr.

(Hentet fra forordet. Siste linjer i et minnedikt av Christian Monsen, skrevet i 1842).

• "Unge sjæle" av Sigurd Mathiesen
  • "Norske tekster - prosa" av Steinar Gimnes
  • "Jeppe paa Bierget, eller Den forvandlede Bonde - comoedie udi fem akter" av Ludvig Holberg
  • "Edda" av Snorre Sturlason
  • "Syvsoverskens dystre frokost - en underholdningsroman på liv og død!" av Tor Åge Bringsværd
  • "Å lese drama - innføring i teori og analyse" av Frode Helland
  • "Endgame" av Samuel Beckett