Opphav

av (forfatter) og Bente Christensen (oversetter).

Pax 2006 Innbundet

Forfatteren forteller her sin egen slekts historie, med farfaren Botros og hans bror Gebrayel i sentrum. Det blir en saga om skjebnen til en familie i en liten landsby i konflikt og dialog med øst og vest, der kulturer og religion både samler og splitter. Boka er også en reiseberetning. Det er en koffert med etterlatte brev, dagbøker og bilder, som får forfatteren til å dukke ned i sin families fortid. Den fører han også til Cuba, der han vil finne ut hva som er familiemyte og hva som er virkelighet i historien in brødrene Botros og Gebrayel.

Maalouf er den gode fortellingens mester, og i mange av sine bøker blander han det personlige stoffet inn i fiksjonen. I "Opphav", hans nyeste roman på norsk, er det farfarens historie han konsentrerer seg om. Vi får høre om brødrene Botros (Maaloufs farfar) og Gebrayel, med hele flokken av andre søsken, foreldre, barn, kusiner, fettere, onkler og tanter som birolleinnehavere. En av familiemytene Maalouf prøver å komme til bunns i, er fortellingen om hvordan Gebrayel utvandrer til Amerika og Cuba, havner i trøbbel i Havanna, og må reddes ut av knipen av Botros, som reiser av sted i hui og hast for å hjelpe lillebroren. Maalouf reiser i farfarens fotspor til Havanna for å finne sannheten - men finner kanskje noe annet enn forventet. En storslagen og klok bok som tar både Maaloufs farfars' og vår egen tid på kornet, fra noen av verdens mest intense kultur- og konfliktområder.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Cuba Libanon

Omtalt person Amin Maalouf

Så sint jeg er på meg selv for å ha vært så lite nysgjerrig! De gamles tilstedeværelse er en skatt vi sløser bort med koseprat og floskler, og så blir vi for alltid overlatt til vår uvitenhet; bak oss ligger noen uklare veier som avtegner seg et kort øyeblikk, og som blir borte i støvet.

Og jeg velsigner himmelen fordi mine forfedre i mer enn et århundre har nedtegnet, samlet og bevart disse tusenvis av sider, som så mange andre familier har brent opp, eller latt mugne på et loft, eller ganske enkelt unnlatt å skrive.

• "Tanios-klippen" av Amin Maalouf
  • "Rett over mitt hode" av James Baldwin