Oljeregnbuer

Oktober 2015 Innbundet

En av de første sommerdagene får Tess et postkort. Motivet er bensinstasjonen utenfor Åndalsnes der hun og broren Tony vokste opp. Norge hadde nettopp funnet olje, faren Frank skulle tjene seg rik, moren Lydia kom fra Amerika og hadde aldri sett slike fjell før. Tretti år har gått siden den gang. Nå har Tony stukket av fra rusrehabilitering, det er han som har sendt postkortet.

Tess reiser til hjemtraktene for å lete etter broren. Der møter hun fjellklatreren Andreas, som var Tonys venn og holdepunkt på institusjonen. De to trekkes mot hverandre. Samtidig blir Tess konfrontert med sin egen familiehistorie: moren som til slutt forlot dem, farens drømmerier og vidløftige planer. Tony har alltid hatt behov for beskyttelse, og Tess er den som har vært der for ham.

Hva om Tony er borte for godt? Døden er alltid verst for dem som er igjen, er den ikke? Noen ganger kan det å forholde seg til sin egen familie virke som det vanskeligste i verden.

"Oljeregnbuer" er en skarpsynt og medrivende roman om forsvinning, risiko, begjær og ville, forrevne fjell.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted Møre og Romsdal

En bok som er vond og god på samme tid. Den er god og dårlig, rar og treffsikker. Den er sårbar, skarp og full av usikkerhet. Oljeregnbuer er en sart roman om savn, risiko og begjær. Og fjell. Høye, ville fjell. For full anmeldelse, se: edgeofaword: Oljeregnbuer.

• "Lengslenes labyrint" av María Dueñas
  • "Jordmora" av Katja Kettu