Og alt det der

(kun for neshorn)

av (forfatter) og Gerhard Stoltz (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2007 Innbundet

Boken handler om hva som skjer når neshornet Gunnar forlater sitt forutsigbare liv og tramper til byen på jakt etter menneskesvar på meningen med livet.

Fra tid til annen skjer det at man - som regel nokså uventet - blir overfalt av underlige tanker av typen: «Hva er egentlig meningen med livet?» Disse grunnleggende spørsmålene har rammet søkende ungdom til alle tider, og som et resultat av dette har vi opp gjennom den litterære historien fått et ikke så rent lite antall dannelsesromaner, som med større eller mindre hell har forsøkt å gi svar. Eller i det minste en mer eller mindre dramatisk beskrivelse av jakten på svar. De fleste av disse bøkene har naturlig nok handlet om mennesker. Men også neshorn kan bli relativt kontemplative når de ligger under stjernehimmelen ute på de store slettene og ikke får sove. I alle fall noen av dem, som for eksempel Gunnar. Det er derfor ikke mer enn rimelig at også neshornene nå får sin dannelsesroman. Dette er fortellingen om hva som skjer når Gunnar forlater sitt trygge, men litt kjedelige og tilsynelatende meningsløse neshornliv, og tramper avgårde til den største byen i hele verden på jakt etter svar. For menneskene - som jo gjennom tusener av år har tenkt så mangt om så meget - har ganske sikkert også tenkt en hel del over meningen med livet. Og alt det der.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788241904844

EAN 9788241904844

En underfundig dannelsesroman for neshorn. Stor humor!

En underfundig dannelsesroman for neshorn. Stor humor!

"Vel, mine venner" sa Henrik og slo ut med hånden. "Fremtiden venter. [...]".
"Min erfaring," sa han dystert, "er at det gjør den slett ikke. Venter altså. Fremtiden altså. Du skimter den kanskje et sted ute i horisonten, der den ligger og blinker og skinner og gjør seg lekker, men det er det hele. Når du kommer dit den var, så er den borte. Og sånn fortsetter det."

Det er ingen mening med noen ting," tenkte Gunnar, "Alt er bare tull. Det er den egentlige sannheten."

"Det er da enkelt," sa han. "Meningen med å være et neshorn er å være et neshorn. Resten gir seg selv."
"Det kan da umulig være så enkelt," sa Gunnar tvilende.
"Hva skulle det ellers være?" sa Frank og så på ham.
"Men det må da være noe mer enn det?" sa Gunnar.
"Hvorfor det?" sa Frank. "Det er da sannelig mer enn nok å gjøre her i verden uten at man behøver å kaste bort tid på å lure på hvorfor man gjør det. Ærlig talt."

Hvis dere skulle arrestere alle som i sene nattetimer står ved siden av pølseboder og grubler over meningen med livet, så ville dere fått det travelt. Svært travelt.

Korte eller på andre vis lettleste bøker for ungdom.

• "Naiv. Super" av Erlend Loe