Norge i vikingtid

våre historiske og kulturelle røtter

Saga bok 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Den nye norgeshistorien for den som ønsker mer innsikt i våre historiske og kulturelle røtter i vikingtid. Torgrim Titlestad, professor i historie ved Universitetet i Stavanger, har skrevet en helt ny fortelling om Norge i vikingtiden - med spesielt fokus på forutsetningene for tidlig norsk demokratiforståelse i europeisk per-spektiv og hvordan en norsk identitet ble skapt i ly av det nye enekongedømmet til Harald Hårfagre.

Forlag Saga bok

Omtalt tid Vikingtiden

Skal du være kontroversiell og komme med helt nye ideer, mene noe helt annet enn alle andre, så må du belegge påstandene dine skikkelig. Det gjør ikke Titlestad.
Det er så mye rart her, så mye jeg stusser over, at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. Jeg nøyer med denne påstanden om sagaene "Ikke noe annet land i Europa har en slik levende litteratur fra middelalderen." (side 75)

I mai 2016 var Høyre-politiker John Peter Hernes gjest på Sølvberget, Stavanger bibliotek. Der fortalte han om bøker som har formet ham fra barndom til voksenliv. Her er listen hans. Hør podcasten fra bokpraten her.

• "Den lange oppturen - norsk historie 1945-2015" av Finn Olstad
  • "Hitlers Norge - okkupasjonsmakten 1940-1945" av Berit Nøkleby
  • "Hellig krig om Norges krone - tronstrid, borgerkrig og korstog fra Sigurd Jorsalfare til kong Sverre" av Trond Norén Isaksen
  • "Så dumt at bare en politiker kan ha sagt det - 210 ekte sitater av norske politikere" av Arve Juritzen
  • "Norsk idéhistorie. Bd. 1 - da boken kom til Norge" av Sverre Bagge
  • "Quisling - en studie i landssvik" av Oddvar Høidal
  • "Den moderne verdens idéhistorie - i skyggen av fremtiden" av Sven-Eric Liedman
  • "Da fascismen kom til Norge - den nasjonale legions vekst og fall, 1927-1928" av Terje Emberland
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth
  • "Norges kriger - fra Hafrsfjord til Afghanistan" av Per Erik Olsen
  • "Det russiske imperiet - fra sammenbrudd til triumf" av Halvor Tjønn
  • "Siste jul i Kairo - en fortelling om de kristne i Midtøsten" av Lars Akerhaug