Menneskets natur

kriminalroman

Gyldendal 2013 Innbundet

Dette er den tredje boka om politiførstebetjent Odd Singsaker.

Ny krimroman fra Jørgen Brekke - om de fire temperamenter.

Politiførstebetjent Odd Singsaker befinner seg i et hus på Hitra. Det ligger et lik på gulvet ved siden av ham. Singsaker retter en hagle mot en person i en utbrent sofa. Det har åpenbart skjedd mye siden kona Felicia Stone reiste fra ham og forsvant.
En utro og svært kald politimann, en festglad student i plutselig trøbbel, en hustru som slår tilbake mot sin ektemann og en torpedo med et eksplosivt tilslag i balltreet. Alle spiller viktige roller i fortellingen om hvordan Odd Singsaker havnet i dette uføret.
Den tredje romanen om Odd Singsaker er en fortelling om hva som skjedde med Felicia Stone, om store forbrytelser, seig kjærlighet og de fire temperamenter. Og om alt det andre som preger menneskets natur.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205445765

EAN 9788205445765

Serie Odd Singsaker (3)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Trondheim

Denne var meget spennede. Måtte på seinvakt i dag da jeg hadde femti sider igjen. Gledet meg bare til jeg kunne dra hjem og lese ferdig..Og nå er jeg ferdig. Slutten var slik at den borger for en ny oppfølger med Odd Singsaker. Gleder meg allerede.
Menneskets natur var ikke like makaber som de andre to bøkene, men absolutt like spennende. :)

Gledet meg veldig til denne tredje boka om Odd Singsaker og Felicia Stone. Ble litt skuffet i forhold til de to første bøkene, da jeg synes denne var ganske mye annerledes. Allikevel var det en bra bok, og veldig spennende. God oppbygging av plottene.

Jeg slet ganske mye med å holde oversikt, da det var veldig mye frem og tilbake i tid. En dag før det skjedde, to uker etter det skjedde, fire uker før det skjedde, seks uker etter det skjedde, osv osv. Etterhvert fikk jeg litt bedre grep om dette, men jeg synes fortsatt det var forvirrende.

Hørte denne som lydbok. Trond Brænne var en fantastisk oppleser, og det er synd han er borte. Var litt spesielt å høre på ham såpass kort tid etter at han gikk bort. Hørte denne i bilen frem og tilbake fra jobb, og det gjorde at jeg ofte datt ut av oversikt, jfr forrige avsnitt. Ikke alltid like lett å huske tidsangivelsene fra forrige gang du satt i bilen, og til du skal kjøre neste gang.

De to første bokene til Brekke likte jeg veldig godt, de var annerledes og veldig godt skrevet. Denne boka var også godt skrevet, og jeg blir veldig glad i hovedpersonene. Derfor var det veldig gledelig å høre slutten hvor det ligger lovnader om minst en ny bok med Singsaker! Menneskets natur var annerledes enn de to første, og det gjorde at jeg ble skuffet i begynnelsen. Skuffelsen var pga jeg ventet noe likt som i de to første. Allikevel likte jeg denne boka godt, men litt mindre enn de to første. Gir den en femmer allikevel.

Lett å lese og spennende krim-thriller, må-lese-ferdig-bok, det var litt forvirrende med de mange sprangene frem og tilbake i tid, inntil jeg fikk taket på det.:-). Odd Singsaker will be back, tror jeg ;-)

Brekke fletter mesterlig sammen flere historier, og holder spenningen oppe gjennom hele boken. Anbefales!

Vellykket krim fra Jørgen Brekke. Mye kreativitet i torturmetoder - men akkurat disse kunne jeg gjerne hatt litt mindre av. Intrikat plott, veldig spennende handling, og mennesker som det er interessant å lese om. Anbefales!

• Jeg vet ikke hva som er mest skremmende med deg, hadde hun en gang sagt til ham. - At du har hvilepuls som en nedfryst padde, eller at du alltid har hvilepuls.

"Når faren lente seg mot et tre, fikk man alltid inntrykk av at det var treet som støttet seg til ham".

Jeg så inn i øynene hans. De var grå som om deres opprinnelige farge for lengst hadde forsvunnet inn i blodomløpet hans, og jeg så ingenting i dem.

En uke hadde han holdt ut i Gjessings knirkende plankeseng - hva hadde den madrassen vært fylt med egentlig? Halm? Pukk?

"Husker du da vi satt inne, Lars?" sa den høye plutselig til den lave.
"Faen, hvordan skal jeg glemme det?"
"Det mest kjipe er den du blir der inne. Man får til og med en annen stemme. Husker du det? Den vennlige stemmen? Folk som oss, med tattiser i nakken og bolekjaker, vi snakker ikke med sånn jævla hyggelig stemme, sånn barnehageonkel-stemme, ikke sant? Vi blir aldri Asgeir, liksom. Likevel får de oss til å høres ut som han. ..."

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

Liker å kunne se, på enkel måte, hvilke og hvor mange bøker jeg har fått med meg i løpet av ett år. Synes ofte at jeg får lest alt for lite, men når jeg ser listene mine har det jo blitt noen bøker. Likevel - skulle gjerne rukket så mye mer!

Leste og uleste bøker i bokhylla

Dette er bøkene jeg leste i 2014. Hvilke har du lest og hva synes du om de? Fortell!

Egen oversikt over leste bøker i 2020.

• "Doktor Fredrikis kabinett - kriminalroman" av Jørgen Brekke
  • "Avgrunnsblikk - kriminalroman" av Jørgen Brekke