Mennesker, ikke milliarder

av (forfatter) og Odd Isungset (medforfatter).

Cappelen Damm 2011 Innbundet

I denne boken argumenterer forfatteren for sine synspunkter på en rekke politiske spørsmål. Hun tar blant annet for seg asylsøkere, situasjonen med mulla Krekar, oljeeventyret, helsesektoren og skolesystemet.

ISBN13 9788202337803

EAN 9788202337803

Genre Personlige beretninger

Utviklingen av Norge dreier seg derfor ikke først og fremst om modeller eller virkemidler, men om å gi vekstgrunnlag for mennesker til å skape kreative og gode løsninger. Det handler ikke om å velge mellom det som er offentlig og det som er privat. Vi må bruke det beste fra begge systemer, og vi må ikke være firkantet og ideologisk opphengt i systemene. Det sentrale er mangfold og valgfrihet.

Norge er et godt land å bo i. Med en gang vi drar utenfor landets grenser, ser vi hvor bra vi egentlig har det.

Oljen har gitt oss en eventyrlig velstandsøkning. Men har vi egentlig tatt inn over oss det faktum at den kommer til å ta en slutt en dag? Og har vi tenkt på hvilken dramatisk følger det kan få, hvis vi ikke innretter oss etter dette?

Politikk er å lytte, forstå, analysere og komme med løsningsorienterte tanker og tiltak. Politikk er også polemikk, men hvis de politiske angrepene på andre blir mer dominerende enn partiets egne ideologisk baserte løsninger, blir det lite konstruktivt. 11

Etter mange års engasjement i Afghanistan er det blitt fokus på alt det som ikke fungerer. Da må vi spørre hva som hadde skjedd dersom vi ikke hadde valgt å delta. Hva ville skjedd hvis ikke aktivt hadde forsøkt å stanse al Ouida og Taliban? Jeg er overbevist om at det ville være et fortsatt undertrykkende regime i Afghanistan og mer terror i verden. Det er viktig å huske at vi tross en del håpløshetsbeskrivelser har oppnådd relativt mye med vårt engasjement i Afghanistan. Levestandarden er forbedret. Frem til tørken rammet i 2008 var det blitt en høyere grad av selvforsyning, antall kvinner som får anledning til å ta utdanning, har steget 0 til tre millioner.

Jeg var i bokhandleren i dag, og ble tatt av sengen over hvor like disse coverene faktsik var, der de stod plassert på hver sin side av disken. Litt forskjellige historier, kanskje? Men jeg synes nå det var artig å se hvordan de har valgt å plassere portrettbildet forholdsvis likt på begge, og at også fargen blå gikk igjen. Det er ikke det at det er noe revlusjonerende med noen av dem, men jeg fant det litt moro å se dem sånn ved siden av hverandre - hvor like de faktisk var. Selv om jeg må innrømme at de ble mer forskjellig når jeg så dem ved siden av hverandre her. Synet bedrar.

Uannsett fikk det meg til å tenke på hva som er "in" på omslag for tiden? Jeg mener, hvorfor er skriften rød på den tyske og engelske utgaven av Kampusch-boken? Og hvorfor er navnet hennes plassert på toppen og over hodet hennes på den engelske? Alt er nok så veldig gjennomtenkt at det nesten er litt skummelt.

En samling bøker om norsk politikk og våre politikere, helst av nyere dato. Tips om flere bøker mottas med åpne armer!

• "Dialog - om vold, undertrykkelse og ekstremisme" av Abid Raja
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Hjernesterk - hvordan fysisk aktivitet styrker hjernen" av Anders Hansen
  • "Født sånn eller blitt sånn? - utro kvinner, sjalu menn og hvorfor oppdragelse ikke virker" av Harald Eia
  • "En norsk tragedie - Anders Behring Breivik og veiene til Utøya" av Aage Storm Borchgrevink
  • "21 tanker for det 21. århundre" av Yuval Noah Harari
  • "Den nye gleden med skjeden - alt du trenger å vite om underlivet" av Nina Brochmann
  • "Døden, skal vi danse?" av Per Fugelli
  • "Himmelgraven" av Xinran