Krokodillesang

av (forfatter) og Finn Graff (illustratør).

Aschehoug 2003 Innbundet

Boken er en samling med et utvalg av forfatterens barnedikt. Har register.

23 av Arild Nyquists beste dikt for barn er samlet i en praktbok, morsomt illustrert av Finn Graff. Krokodillesang bør kunne bli en moderne klassiker på linje med André Bjerkes Morovers og Inger Hagerups Så rart. Nyquists dikt er fabulerende og varme, med mye ordlek og stort overskudd, og Finn Graffs strek utfyller diktene på uforlignelig måte.

Utgivelsesår 2003

ISBN13 9788203243998

EAN 9788203243998

Dette er en perle av en barnediktbok som alle med barn som kan leses for burde skaffe seg. Dessverre er den utsolgt fra forlaget, men dette er en bok som burde trykkes opp igjen! Samlingen burde være en like stor klassiker som Inger Hagerup Så rart og Moro-versene til André Bjerke. Arild Nyquist skrev underfundige og lune dikt med et herlig barnslig perspektiv og barnediktene fortjener å kunne kjøpes i en egen bok. Diktene er varierte både i tema og form, her er det ordlek og rim (morsomt å lære seg for små barn), frie dikt, nonsens og humor, og mye å snakke om! Mens andre «nyere» barnediktsamlinger (uten at jeg skal spesifikt si hvilke her) enten kan virke som om de er skrevet av en snusfornuftig 8-åring (og de er kanskje ok å lese for en snusfornuftig 8-åring, men neppe noe en voksen gidder å lese høyt), prøver å lage humor, men klarer ikke helt å sette seg inn i barnas perspektiv (ja, det er frustrerende med enkeltsokker som forsvinner i vask, men det er da vel ikke så mange små barn som har som arbeidsoppgave å vaske og sortere tøy, er det vel?) eller skal sette så mange barneproblemer under debatt ved hjelp av besjeling at det kan bli litt voldsomt allerede etter dikt nummer 2, fenger denne boka både målgruppen og de som leser høyt for dem. Noen dikt krever kanskje litt skuespillertalent av den som deklamerer for å komme til sin rett, men det klarer du! Illustrasjonene til Finn Graff er også selvfølgelig fine og kler diktene. Du kan godt begynne å lese de fleste diktene allerede for ganske små barn (selv om noen kanskje bedre egner seg for de 5+) og sånn sett skulle jeg kanskje sett litt flere detaljer (små barn leser illustrasjonene) og friskere og gladere farger (noen av illustrasjonene kan virke litt skumle), men dette er en smakssak. Uansett, løp og kjøp (på finn.no og bookis, må det vel bli) eller lån den på biblioteket!

Ble litt forundret da jeg leste denne, jeg mener det var Arild Nyquist jeg var så begeistret for, men disse diktene hadde ikke full apell. Vanligvis liker jeg stilen og er ikke så nøye på om det er dikt for voksne eller barn.

• "Fedre og sønner" av Ivan Sergejevitsj Turgenjev
  • "Gullivers reiser" av Jonathan Swift