Jeg vil spørre vinden

koreansk poesi under japansk okkupasjon

av (oversetter).

Andresen & Butenschøn 2009 Innbundet

Boken inneholder poesi fra Korea under japansk okkupasjon i første halvdel av det 20. århundre. Boken har også etterord om Koreas språk, kultur og historie. Har litteraturliste.

Forlag Andresen & Butenschøn

Utgivelsesår 2009

Serie Verdensarv i fokus

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Korea

Dette er første bok i serien "Verdensarv i fokus", som er ment å skulle vise fram noe av det essensielle ved det kulturbestemte og det tradisjonelle ved et bestemt lands, her Koreas, litteratur.

Etter min mening er dette en helt fabelaktig samling med gjendiktninger, jeg fant mye kjent og litt ukjent av det typiske koreanske. Det at akkurat disse diktene ble skrevet under en okkupasjonstid(den japanske), gir dem det preget av insisterendehet og gjennomtenkbarhet som man ofte finner i litteratur stammende fra slike forhold. Her finner du stoltheten, egenskapene, håpet, desperasjonen, og utallige andre ting sterkt knyttet opp til både enkelindivid, men veldig ofte det koreanske folket som en helhet.

Jeg fant drøssevis av metaforer, og enda flere finnes det nok enn det jeg klarer å oppfatte og forstå. Men dette er også dikt som er veldig tolkevennlige, og man kan plukke dem med seg og la dem betyr særegne spesielle ting for en selv om man ønsker. det.

For de som ønsker seg litt bakgrunnsstoff, for å bedre kunne lese diktene opp mot den korenaske kulturen, så finnes det innholdsikre etterord om forfatterene, religiong, historie, språk m.m

Dette er en fabelaktig introdusjon for de som ikke vet noe særlig fra før og en rørende og gripende samling for de som har Korea kjært. Et godt og gjennomførst stykke arbeid(!)

Dette er dikt som må leses gjentatte ganger før man får et forhold til dem. Når de ble satt inn i den riktige sammenheng, en tid da Koreanerne var okkupert av Japan og det ble gjennomført en streng sensur av alle forfattere, forstår man bedre ordbruken. Anbefaler før lesing å lese etterordet.

I håp om å få se den elskede, som jeg ikke møter i livet, går jeg over den grønne åsen som drømmene følger. Men den skjelvende drømmen skjelver, og du, den etterlengtede, er så nær, likevel så langt borte.

"Den elskede som jeg ikke møter i livet" - Byeon Yeong-No

Kjærlighet, befal meg å følge etter. Jeg blir med til verdens ende. Din befaling gir meg mektige krefter.

Ju Yo-Han(Befaling)

Jeg er en fisker på søvnens seilbåt som fisker drømmer.

Kim Dong-Myeong(Natt)

Som solstråler hvisker mot en stenmur, som en bekk smiler under gressmarkene, ligger mitt hjerte i stillhet på vårens sti.

Kim Yeong-Nang(Solstråler hvisker mot en stenmur)

Ingen stier fører så høyt som dit hvor min elskede er. Å- hvor bør mitt hjerte vandre hen?

Bak Yong-Cheol(Hvor hen)

Tips mottas med takk!

Jeg leste 164 bøker i 2011.

Her er mine favoritter blant dem, uavhengig av utgivelsesår.

• "Naiv. Super" av Erlend Loe