Ikke alle drittsekker kommer fra Wien

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Pax 2013 Innbundet

Italia, 1917: Mens første verdenskrig går mot slutten, blir familien Spada tvunget til å innlosjere en fiendtlig østerriksk tropp i familievillaen. 17 år gamle Paolo er nylig blitt foreldreløs, og bor sammen med besteforeldrene og deres husholdning i det store huset. Etter hvert blir han rekruttert som løpegutt for landsbyens italienske etterretningsagent. Han ønsker å gjøre en innsats for fedrelandet - men kanskje enda mer å gjøre et inntrykk på den vakre Giulia. Mens krigen går mot slutten, blir oppdragene stadig farligere. Skulle Paolo avsløres, er det ikke lenger bare hans eget liv som står i fare. Dette er et uforglemmelig portrett av en italiensk familie i en historisk brytningstid. Skrevet i et presist og levende språk er dette en handlingsmettet roman full av dramatikk, gryende kjærlighet og sterke personligheter.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Italia

Jeg følte meg mo i knærne. Jeg var lykkelig. Og lykken, den vet ingenting, den sier ingenting, den bare er.

Et imperium er et imperium bare så lenge det har makt over drømmene, og later som det er en del av et guddommelig kosmos.

Skolelærer Bertaggia hadde rømt, fortere enn hærens fortropper, fulgt hakk i hæl av apotekeren, distriktslegen og enhver som hadde noen lire i lommen og et mispeltre på tunet.

Bestefar tålte ikke Renato: "Den fyren sier lite og ser seg for mye omkring," hadde han sagt til meg få dager etter oppsynsmannens ankomst. "Jeg skal vedde bartene mine på at han er i stand til å lure fra meg skoene mine mens jeg er ute og går i regnet, og det på en slik måte at jeg vil merke det først etter at sokkene mine er blitt våte."

• "Den eneste andre" av Pål Gerhard Olsen
  • "Et rom større enn ensomheten" av Yiyun Li