Huset på den andre siden

av (forfatter) og Mona Lange (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Maja Carmen Carrerra er bare et barn da den afrikansk-kubanske familien hennes emigrerer til London fra Cuba. Tjue år senere er Maja voksen, hun er sanger, gravid og forelsket i Aaron, fra Ghana. Men fremdeles er minnene om Cuba sterke. Hun slites mellom de forskjellige ideene som er sterkt til stede i familien, en blanding av katolisisme og vestafrikansk gudetro, hun slites mellom det spanske og det engelske språket. Side om side med denne virkelige verdenen fins Aya, som bor i "etellerannetstedhuset", et hus der den ene døra åpner seg ut mot Lagos i Nigeria og den andre mot London.

Etter den mye omtalte internasjonale suksessromanen Ikaros-jentaer nigerianske Helen Oyeyemi tilbake med en ny roman fra en verden full av myter og magi. Maja Carmen Carrerra er bare et barn da den afrikansk-kubanske familien hennes emigrerer til London fra Castros Cuba. Minnene om «hennes» Cuba, det karibiske paradiset, forfølger henne. Tjue år senere er Maja voksen, hun er sanger, gravid og forelsket i Aaron, fra Ghana, som hun har flyttet sammen med. Men fremdeles er minnene om Cuba sterke. Hun slites mellom de forskjellige ideene som er sterkt til stede i familien, en blanding av katolisisme og vestafrikansk gudetro, hun slites mellom det spanske og det engelske språket. Moren hennes søker trøst i religionen og dyrker sine kubansk-nigerianske guder, mens faren ser oppgitt på det han kaller konas overtro, og sørger over den tapte kubanske revolusjonen. Lillebroren Tomás, «London-babyen», rømmer fra plageåndene på skolen. Den lesbiske bestevenninnen Amy fra Kypros og den avdøde oldemoren og santeríaprestinnen bisabuela Carmen er også viktige i denne folkerike historien.Side om side med denne virkelige verdenen fins Aya, som bor i «etellerannetstedhuset» .; et hus der den ene døra åpner seg ut mot Lagos i Nigeria og den andre mot London. Huset på den andre sidener en eksotisk og original roman om å ikke finne sin plass, om å være preget av forandring, om å ha bein i forskjellige verdener, om å lete etter sitt eget språk og sitt eget geografiske oppholdssted.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205379190