Høyt spill i Bagdad

krigens sanne ansikt

Damm 2003 Innbundet

Forfatteren var utenriksreporter for TV2 i Bagdad under krigen 2003. I denne boka gir han en skildring av krigen og dens konsekvenser. Han forteller om det storpolitiske bildet og om menneskeskjebner han møtte i Bagdads gater og på byens sykehus. Har litteraturliste og register.

Tidligere har vi sett ham rapportere fra Rwanda, fra Algerie, fra Libanon, Israel og fra Afghanistan-krigen. I 2003 så vi ham "live" på TV-skjermen da bombene falt over Iraks hovedstad Bagdad. Han gir en nærgående og realistisk skildring av krigen og dens konsekvenser. Han forteller levende både om det storpolitiske bildet og menneskeskjebner han møter i Bagdads gater og på byens sykehus. En hovedperson i boka er irakeren Adam, som flyktet til Norge og Bergen under Golfkrigen i 1991 etter å ha blitt torturert av Saddam Husseins politi. Og vi blir med da Adam etter Saddams fall besøker sin familie i Bagdad, som han ikke har sett på mange år. Græsviks bok gir også et levende innblikk i hvordan det er å være korrespondent i farlige situasjoner. Han formidler en rekke episoder og skriver åpent om sine følelser, tanker og om trivielle gjøremål - mens bombene faller.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2003