Helten Gunnar

den spennende historien om Gunnar "Kjakan" Sønsteby

Pantagruel 2009 Innbundet

Gunnar Sønsteby var kjent under annen verdenskrig som agent nummer 24. Han spionerte på fienden og sprengte fabrikker, tog og skip. I denne historien kan du lese om alt Gunnar og vennene hans var med på i den hemmelige krigen mot tyskerne.

Dette er historien om Norges mest kjente hemmelige agent og vennene hans, skrevet for barn fra 7 år og oppover. Under 2. Verdenskrig var Gunnar agent nummer 24. Nesten ingen visste hva han het eller hvor han bodde. Han spionerte på fienden, og han og vennene hans sprengte fabrikker, tog og skip. Fienden ble veldig sint, og Gunnar og gjengen ble etterlyst og jaktet på. I denne boka kan du lese om noe av alt det spennende og farlige Gunnar og vennene hans var med på i den hemmelige krigen mot dem som hadde tatt landet vårt. Alt i boka er sant. Det er ting som har skjedd. Historien om agent 24 viser at virkeligheten kan være minst like spennende som en oppdiktet historie eller et eventyr.

Forlag Pantagruel

Utgivelsesår 2009

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Gunnar Sønsteby

En grei og lettlest bok som passer godt for barn i alderen 8 - 12 år. Jeg leste den på ca. 30 minutter, og er overasket hvor mange detaljer forfatteren hadde fått med seg.

• "Harehjerte" av Anne B. Ragde
  • "Sprekke-hemmeligheter" av Anneli Klepp