Gull verdt

en fortelling om livsglede og menneskeverd

av (forfatter) og Johan Helgetun (illustratør).

Akilles 2008 Innbundet

Boka handler om fotballaget Flatås Lions som består av utviklingshemmede spillere, kjent fra dokumentaren "Løvene fra Flatåsen" på NRK. I boka, som er skrevet av fotballagets trener, kan vi lese om både spillerne og deres foreldre, treningshverdager og turneringer, og om latter, gråt, glede og frustrasjoner.

Helge Gudmundsen har i tolv år ledet fotballaget Flatås Lions. Laget ble først kjent for det norske folk gjennom NRK-dokumentaren "Løvene fra Flatåsen". Flatås Lions er et lag for utviklingshemmede fotballspillere, eller som en av spillerne har uttalt: "... et fotballag for dem som ikke får være med på vanlige fotballag".
I boka Gull verdt - en fortelling om livsglede og menneskeverd, skriver Helge Gudmundsen om de erfaringene han har gjort seg som trener for utviklingshemmede fotballspillere.
Boka gir oss historier fra spillere og foreldre, fra treningshverdagen og turneringer. Vi følger spillerne gjennom latter og gråt, glede og frustrasjoner, men i alle sammenhenger er den viktigste leveregelen for Helge Gudmundsen og Flatås Lions at personen er viktigere enn prestasjonen.
Boka gir et innblikk i hvor mye utviklingshemmede gjennom idretten kan utvikle seg både som fotballspillere og mennesker. Men temaene i boka - livsglede og menneskeverd - er i bunn og grunn uavhengige av utviklingshemning.
Boka gir rom for refleksjon rundt hvor viktig det er å se andre og å selv bli sett.
Helge Gudmundsen (f. 1951) har, i tillegg til sitt arbeid med Flatås Lions, også vært leder for fotballgruppa i Flatås IL og hatt tillitsverv både i Trøndelag Fotballkrets og Norges Fotballforbund. Helge har mottatt Tulipanprisen fra Lions Norge og Adresseavisens hedersrose for sitt arbeid med Flatås Lions.
Til daglig arbeider Helge i NRK som programleder og prosjektleder i radio og TV.

Forlag Akilles

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788272862083

EAN 9788272862083

Litt usikker på hvilken sjanger jeg skal kategorisere denne i. Ytre sett kan man si at boken minner om en dokumentar om et idrettslag, men det forfatteren ønsker å vise frem er jo noe helt annet - han ønsker å vise frem styrken i det å komme med positiv forsterkning, det å heie folk frem og viktigheten av å inneha en mestringsfølelse. Slik sett burde sikkert boken vært kategorisert under pedagogikk eller teamledelse. Spennende og personlig bok, selv om jeg opplever at den faller utenfor definerte sjangre,

I ettertid har jeg faktisk truffet en av personene i boka - det var litt rart! Men veldig hyggelig :)

• "Sangen om den røde rubin" av Agnar Mykle
  • "Sofies verden - roman om filosofiens historie" av Jostein Gaarder