Grundtvig

mennesket, et guddommelig eksperiment

Verbum 1987 Innbundet

Grundtvig som salmedikter. Grundtvig og norsk kristenliv. Salmene i historisk-biografisk lys. Salmene litterært vurdert. Dette er temaer som belyses i denne boka, den femte i Verbums serie om salmediktning og salmediktere. Boka har studieplan godkjent av Norsk Kr. Studieråd.

Forlag Verbum

Utgivelsesår 1987

Omtalt person Nikolai Frederik Severin Grundtvig

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Dessuten - det går også an å lyve sannferdig. Religiøse myter f eks kan ofte fortelle mer om virkeligheten enn nakne fakta.

Menneskehjertet er det vidunderligste Gud har skapt, heter de i en tale han holdt for unge mennesker, thi det er så lite at det kan rommes i et menneskebryst og dog så stort at det kan romme hele himmelen, hele helvete og vanligvis noe av begge.

Gjennom hele sitt liv var han på leting etter svaret på menneskets gåte. Hans studier i mytologi og historie, religion og filosofi var dypest sett rastløse forsøk på å erkjenne sannheten. Jeg skriver meg til klarhet. ...
Mennesket var en pilegrim, livet en botsvandring. Døden en befrielse. Men var dette hele sannheten?

J P Mynster, som Grundtvig tidligere hadde forsøkt å få kontakt med, hadde denne kommentaren ved utnevnelsen: Det er med noen mennesker, som med elefanter og løver; det er meg rett kjært å ha sett dem, men jeg ønsker ingen videre omgang med dem.

Midt under valgets kval går hans kone en dag inn til Grundtvig i hans arbeidsværelse, legger hånden på hans skulder og sier: Jeg ser godt hva som piner deg, og at du engstes for kone og barn. Glem oss og gjør trøstig hva Vårherre byder deg. Han vil nok vite hvorledes han skal gi oss brødet.

• "Begrepet angst" av Søren Kierkegaard