Global grammatikk

språktypologi for språklærere

Gyldendal akademisk 2011 Heftet

Boka handler om grammatikk som fenomen - om hvordan mennesker oppfatter og tenker om verden omkring seg. Den forklarer blant annet hva grammatiske kategorier er og hvor de kommer fra, hvordan man kan sammenligne ulike språk og hvordan det språklige mangfoldet i et klasserom kan brukes i undervisningen. Den bruker eksempler fra forskjellige språk for å forklare hvordan grammatikken kan variere og hva de forskjellige språkene har felles. Boken tar sikte på å gi språklærere redskaper til å forstå og kunne forklare grammatikk.

Global grammatikk er en bok om grammatikk ? ikke som lister av bøyingsformer og unntak, men som et unikt fenomen som forteller noe om hvordan mennesker oppfatter og tenker om verden omkring seg.

Boka tar sikte på å gi lærere i språk ? både norsk og fremmedspråk ? redskaper til å forstå og forklare grammatikk fra et funksjonelt perspektiv:
? Hva er egentlig grammatiske kategorier, og hvor kommer de fra?
? Hvordan kan man sammenligne ulike språk, og hva finner man ut ved å foreta slike sammenligninger?
? Hvordan kan det språklige mangfoldet blant elevene i klasserommet tas i bruk i undervisningen?
Gjennom eksempler fra språk fra hele verden forklarer boka hvordan og hvorfor grammatikken i ulike språk kan variere, men også hva språk har til felles.

Forlag Gyldendal akademisk

ISBN13 9788205401938

EAN 9788205401938

De kategoriene vi trenger for å fungere og overleve, trenger vi også språklige verktøy for å formidle.

Det at språk har visse grammatiske kategorier, men ikke andre, forteller oss noe om hvordan mennesker oppfatter verden omkring seg, kategoriserer den og resonnerer om den - til syvende og sist om hva det egentlig vil si å være menneske.

Alle normalt utrustede barn i skolealder med norsk som morsmål kan norsk grammatikk [...] og trenger ikke å lære den på skolen. Det de derimot trenger å lære, er et begrepsapparat for å kunne sette ord på denne kunnskapen - for å kunne snakke om språk og grammatikk.

Faglitteratur som eg har lese i 2012