George må klippe håret

av (forfatter), Jamie Littler (illustratør) og Øystein Rosse (oversetter).

Spektrum 2014 Innbundet

To ransmenn låser Georg og jernvarehandleren inn i et skap og stjeler seifen hans. Like etter blir Anne nesten kjørt ned av en varebil i vill fart. Er det noen sammenheng?

George skal bare få klippet håret, men ender med å gå til jernvarehandelen for å låne en saks. Akkurat da blir døra slått inn av to kraftige ransmenn. Litt senere blir sjåføren av en varebil som har krasjet, etter nesten å ha kjørt ned Anne, den intetanende Julian om hjelp. George må klippe håret er er en av åtte spenningsnoveller av Enid Blyton som aldri tidligere har vært utgitt i bokform. Nylagde illustrasjoner av den prisbelønte Jamie Littler, stor skrift med uthevede ord og en overkommelig, spennende tekst gjør denne serien velegnet som lesetrening.

Forlag Spektrum

Utgivelsesår 2014

Serie Fem-gjengen - nye eventyr

Genre Politi og detektiver Spenning

Fem-gjengen består av Julian, Dick, George, Anne og hunden Timmy.
I denne boken er gjengen på vei til Sandvika for å spise is, men George må bare få klippet håret før hun kan spise is.
Siden alle butikker og frisører i byen stenger tidlig, lurer hun Herr Pails i jernvarehandelen til å låne henne en saks.
Plutselig blir døra slått inn av to kraftige ransmenn, som stenger Georg og herr Pails inne i et skap, og stjeler safen til herr Pails.

Hunden Timmy synes alt dette er veldig mistenkelig og løper tilbake til jernvarehandelen for å sjekke hvorfor George ikke er ferdig å klippe håret enda.

• "Rikka på ordentlig og forever" av Maiken Nylund
  • "Bukkene Bruse begynner på skolen" av Bjørn F. Rørvik