Et mørkt sinn

Liv forlag 2014 Innbundet

24-årige Marita er en helt vanlig jente, med en vanlig jobb, grei hobby og gode venner. Hun har alt. Men brått blir hele hennes verden snudd på hodet. I løpet av en dag mister hun sin beste venn, blir dratt inn i en drapsetterforskning, og det gnistrer til fra en gammel flamme. Gjennom den neste uken må Marita håndtere både ulovlig kjærlighet, sorg, tvil, og en familiehemmelighet som kan koste henne livet.

Forlag Liv forlag

Utgivelsesår 2014

Genre Krim

ET MØRKT SINN AV ANNIKEN HAGA

Første gang utgitt i 2014 på Liv Forlag. Boken er gitt som anmeldereksemplar fra forlaget.

Anniken Haga ble født i 1992 i Tønsberg, og Et mørkt sinn er hennes debut som forfatter. Anniken bor nå i Brunlanes sammen med sin forlovede.

Marita har forsøkt å få tak i sin beste venninne, Emilie, hele dagen etter at hun ikke har dukket opp på jobb. Da Marita kommer hjem til henne på ettermiddagen, finner hun venninnen død med begge håndleddene skåret over.

Marita og Emilies storebror Sondre er begge overbevist om at Emilie ikke kunne ha tatt sitt eget liv. Og siden de opplever at politiet ikke tar dødsfallet på alvor, starter de sin egen etterforskning. Etterforskningen avslører etterhvert mørke familiehemmeligheter og de kommer over en psykisk syk person som gjør alt for å få alt den ønsker seg.

Et mørkt sinn har et veldig snevert persongalleri, og jeg syns både Marita og Sondre har noen merkelige reaksjonsmønstre etter at deres søster og bestevenninne nettopp er funnet død.
En annen ting jeg reagerer på er at de har så liten tro på politiet, helt uten at de noen gang har vært borti politiet tidligere. Og det at de setter i gang med en slik etterforskning bare dager etter at deres nærmeste er blitt funnet død er også merkelig etter min mening. De aller fleste ville ha nok med å sørge og komme seg over sjokket.

Jeg syns ikke Anniken Haga har lykkes veldig godt med denne romanen hun har skrevet. Jeg syns den minner mer om en skolestil enn en kriminalroman. Det er altfor mye som skurrer i hele boken, så jeg anbefaler å bruke tiden på noe annet enn å lese denne.

Syns dette er en god krimbok, den er lett og lese, men viktig og få med seg alle detaljer , gode karakterer som faktiskt har følelser, er ikke like kald som andre krimbøker jeg har lest.
Anbefales !

• "Aerith" av Anniken Haga