Dissosiasjon og relasjonstraumer

integrering av det splittede jeg

av (redaktør), Kirsten Benum (redaktør) og Marianne Jakobsen (redaktør).

Universitetsforlaget 2006 Heftet

Boka tar for seg traumer og dissosiasjon. Her presenteres ny og aktuell kunnskap om fenomenet dissosiasjon og dissosiative lidelser som kan gjøre symptomene mer forståelige og behandlingen best mulig. Forfatterne har i flere år samarbeidet med amerikanske og nederlandske fagmiljøer når det gjelder forståelse av dissosiasjon. Det vil si de fenomenene som terapeuter lenge har observert i terapirommet - som at klienten plutselig enten forsvinner helt i kontakten med terapeuten, begynner å snakke med barnestemme, får sterke kroppslige gjenopplevelser eller blir taus og stivner til. Har register og liste over anbefalte nettsteder.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2006

Terapeuter skal ikke tåle alt. Det er nødvendig å begrense seg.

For den som fra tidlig alder har opplevd vold, terror, overgrep, forvirring sammen med omsorgssvikt og mentalt fraværende foreldre, har det ikke vært mulig å være hel og skulle ta innover seg alt det vonde som er skjedd, samtidig som man skal tilpasse seg verden omkring.

Mange har lært å undertrykke egne behov og følelser, samtidig som de har superantenner for andres behov.Ofte vil de feiltolke eller overlese andres behov, og ikke minst underordner de seg andres vilje i form av "lært underordning". Fordi de strever med å gjenkjenne og tilfredsstille egne behov, vil mange som voksne ha vanskeligheter med å utvikle modne og likeverdige forhold til andre. Denne overlevelsesmåten eller mestringen kan få store omkostninger.

Minnene våre er helt sentrale når vi skal definere hvem vi er. Identiteten er basert på hva vi husker og hvordan vi tolker våre erfaringer. Evnen til å planlegge fremtiden er igjen avhengig av hvordan erfaringene memoreres. Hvordan vi kommuniserer om oss selv til oss selv eller andre, er også basert på våre erfaringer som blir til minner. Derfor er hukommelsen uhyre viktig.

Først når man kan forholde seg til fortiden, kan man se at man har noen fremtid. Terapi er å jobbe med fortiden for at fremtiden kan få et annet løp.

• "Personlighetspsykiatri" av Sigmund Karterud
  • "Vi er våre relasjoner - om tilknytning, traumer og dissosiasjon" av Tor Wennerberg
  • "Barn og traumer - en håndbok for foreldre og hjelpere" av Atle Dyregrov
  • "Relasjoner - et dialektisk perspektiv på eksistensiell og psykodynamisk psykoterapi" av Anne-Lise Løvlie Schibbye
  • "Virksomme relasjoner - om bedringsprosesser ved alvorlige psykiske lidelser" av Marit Borg
  • "Samtaler med barn - metodiske samtaler med barn i vanskelige livssituasjoner" av Haldor Øvreeide
  • "Psykiatri - for helse- og sosialfagutdanningene" av Jannike Engelstad Snoek
  • "Forstyrret barn - forstyrret liv" av Anna Luise Kirkengen