Det vokser et tre i Mostamägg ; Himmelbjørnens skog ; Som steinen skinner

Cappelen Damm 2013 Heftet

Dette er de tre første bøkene om skogsfinnene fra området mellom Hedmark og Värmland.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202388256

EAN 9788202388256

Serie Folket på Finnskogen. Mostamägg

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Sverige Oslo Hedmark

Triologien om folket på Finnskogen er en flott leseropplevelse! Britt Karin Larsen forteller så vakkert og stillferdig om slitet, nøden, fattigdommen og skjebnene, men også om gleder og samhold. Naturskildringene og beskrivelsene av mennesketypene er så levende. En flott triologi! Bok nr fire har visst også kommet. Gleder meg!

Jeg leste disse 3 bøkene i ett. Vakkert språk med flotte betraktninger av naturens små finurligheter og ikke minst rike beskrivelse av disse menneskenes livssituasjon. Synes det var litt tungt å skille alle personene til å begynne med, men det gikk seg til og det ble en god bokopplevelse. Personlig ble det litt langdrygt å lese alle 3 på rekke, men ikke verre enn at bok nr 4 blir et must.

Dette er skikkelige fine bøker. Kan minne litt om kiosklitteratur, men språket er hundre ganger bedre og det finnes ikke slibrige sexscener. Det er om det virkelige og harde livet på Finnskogen. Gleder meg til å lese mer om Finnskogen. Kan absolutt anbefales.

"Hender det at steinen blir lei sin ro, sin tilhørlighet, og ønsker den var en sommerfugl i stedet?"

Jenta må få et navn, et navn uten prest og uten kirkeklokker, men er ikke skogen selv full av kirker, og er ikke lyden av ospelauvet klokker gode nok?

Gud ga mennene muskler så de lett kunne slå sin egen kjerring i hjel, om de ville. Men til gjengjeld ga Gud kjerringene kjeften, og om ord ikke kan drepe, så kan de gjøre en mann så liten, ja, på et blunk kan de forvandle ham til mindre enn ingenting.

bøker som har handlingen tilbake i tiden.

• "Kileskrift - kriminalroman" av Christen Krogh
  • "Kråken, eller Den urovekkende og besettende sannheten om tragedien på Skrinnøya, Myrvangfolkets forbannelse og de blodige konsekvenser dette skulle få for vestens historie - en konspirasjonsroman" av Johan Jensen
  • "Den forfulgte Mr. Ripley" av Patricia Highsmith
  • "Kjærlighetens tango" av Carolina De Robertis