Det Lykkelige Arabien. Arabia Felix. The Danish expedition of 1761-1767. Translated by James and Kathleen McFarlane. With illustrations including maps

av (forfatter), James Walter Macfarlane (forfatter) og Kathleen Macfarlane (forfatter).

Unknown Binding

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Format Unknown Binding

Arabia Felix: The Danish Expedition of 1761-1767

Arabia Felix er den fortryllende sanne historien om en vitenskapelig ekspedisjon som har kommet katastrofalt på avveie. En vintermorgen i 1761 forlater seks menn København sjøveien - en botaniker, en filolog, en astronom, en lege, en kunstner og deres tjener - en dårlig sammensatt gruppe menn som misliker og mistillit til hverandre fra begynnelsen av. Dette er medlemmene av den første danske ekspedisjonen til Arabia Felix, som Jemen den gang ble kjent, det første organiserte angrepet inn i et hjørne av verden som var ukjent for europeere, et foretak som hadde støtte fra den danske kronen og som ble fulgt opp i hele Europa. Ekspedisjonen tok seg til Tyrkia og Egypt, da medlemmene allerede aktivt forsøkte å undergrave og til og med drepe hverandre, før de forsvant inn i den harde ørkenen som var deres destinasjon. Nesten syv år senere vendte en enkelt overlevende tilbake til Danmark for å finne seg en glemt mann og alle eksemplarene som ble sendt tilbake ødelagt av omsorgssvikt.

Basert på dagbøker, notatbøker og skisser som lå ulest i danske arkiver frem til det tjuende århundre, er Arabia Felix både en komedie av intellektuell rivalisering og svært dårlige manerer og en fullstendig absorberende fortelling om høye eventyr.

Mine beste leseropplevelser