Den hemmelige hagen

av (forfatter) og Torstein Bugge Høverstad (oversetter).

Transit 2007 Innbundet

Mary Lennox vokser opp i India. Hun tilbringer dagene innendørs sammen med tjenerne. Da foreldrene dør i en koleraepidemi, blir hun sendt til onkelen sin på Misselthwaite gård i England. Mary er et grettent og bortskjemt barn, men da hun finner nøkkelen til en hemmelig hage, er det begynnelsen på mange forandringer for henne.

Klassiker for første gang i komplett utgave! Lille, gretne Mary Lennox vokser opp i India. Der tilbringer hun dagene innendørs, kun omgitt av tjenere. Da foreldrene dør i en kolera-epidemi, blir hun sendt til sin rike onkel på Misseltwaite hovedgård i England. Det skal by på forandringer for den bortskjemte tiåringen. Ikke bare oppdager hun at det går an å behandle menneskene rundt seg med respekt; hun fatter interesse for naturen som omgir gården. Mary vokser og blir sterkere for hver dag, godt hjulpet av godhjertede Yorkshire-Martha og broren hennes. På godset er det en avstengt hage, og inne er det mange lukkede værelser, men Mary lar seg ikke avspise med forbud og halvkvedede viser. Hva befinner seg bak eføymuren? Og hvorfor hører hun lyden av et barn som gråter? Historien om Marys utforskning av den hemmelige hagen, av årstidenes veksling, av vennskap og vekst, har beveget stadig nye generasjoner lesere. Den hemmelige hagen er en klassiker innen barnelitteraturen. Dette er den første komplette norske utgaven av Den hemmelige hagen. Oversatt av Torstein Bugge Høverstad. Frances Hodgson Burnett (1849-1929) ble født i Manchester i England, men flyttet til USA som sekstenåring. Hun debuterte i 1877 med romanen That Lass O'Lowrie's og kom til sammen til å utgi over femti titler, hvorav fem skulle bli store publikumssuksesser. Aller mest kjent er hun for barnebøkene Little Lord Fauntleroy (1886), A Little Princess (1905) ogThe Secret Garden (1909). Inspirasjon til denne skal hun ha fått gjennom sin lidenskap for hagestell, ettersom hun rundt århundreskiftet leide et landsted i England. Den hemmelige hagen er en spennende fortelling på mange plan, og viser en forfatter med sans for symbolikk og mytologi, dialog og dramatikk.

Forlag Transit

Utgivelsesår 2007

Serie Transits barne- og ungdomsklassikere

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted England

Noe av det beste bardomsminner jeg har er denne boka. Husker jeg synes den var så spennende, rørende og koselig. Håper datter nr 2 synes den er fin også. Datter nr 1 var ikke interessert... Sønnen min derimot fikk jeg lese til, men han likte ikke å lese sjøl.

Jeg leste denne som liten - mange, mange ganger. Jeg håper virkelig at den aldri blir glemt, fordi det er en helt spesiell bok. Min verden endret seg med den. Boka formidler så mange sider ved mennesket som jeg til da ikke hadde opplevd, og som det er så viktig å forstå. Jeg elsket personene, huset, hver eneste detalj - og hagen. Det gjør jeg fortsatt.

Den hemmelige Hagen er skrevet av Frances Burnett og den ble først utgitt i 1911. Boken handler om en bortskjemt, liten, tiårige, gretten, ung pike, Mary Lennox. Hun vokste opp i India, og da foreldrene døde i en koleraepidemi flytter hun til onkelen Archibald Craven. Han bor i Misselthwaite i England på et svært gods. På godset er det mange låste værelser og en avistegner hage bak en høy eføymur. Hva befinner seg bak den?

Jeg likte boken svært godt, fordi den klarer å formidle hvordan en jente forandrer seg med omgivelsene og menneskene rundt seg. Den er veldig klassisk og gammeldags, men det er vel ikke så rart i og med at den ble utgitt i 1911. Hvem bruker vel ord som: halvkvedede, avspise med forbud og eføymur nå til dags? Jeg anbefaler boken for 13+, men man bør ha lest endel bøker for å skjønne boken, for det ligger faktisk et lite budskap bak hele handlingen.
Terningkast: 5

Han måtte ikke snakke for mye, han måtte ikke glemme at han var syk, han måtte ikke glemme at han lett ble sliten. Mary tenkte at det var visst ganske mange ubehagelige ting han ikke måtte glemme.

Om han hadde hatt noen å snakke med om sine hemmelige engstelser, hadde tort å stille spørsmål, hadde hatt noen jevnaldringer å være sammen med og ikke bare ligget på rygg i det digre, avstengte huset og pustet inn luft som var tung av frykten hos folk som stort sett var både uvitende og lei hele ham, så ville han ha oppdaget at det meste av hans engstelser og sykelighet var skapt av ham selv.

"No kjem våren", sa han."Kan du ikkje lukte det"?
Mary snuste og syntes hun kunne. "Jeg lukter noe godt og friskt og vått", sa hun.
"Det er den gode, rike jorda", svarte han og spadde i vei. "Ho er i godlage og gjer seg ferdig til det skal gro. Ho er glad når tida kjem. Det er keisamt om vinteren når det ikkje er noko å gjere. I blomsterhagen der ute er det noko som rører seg djupt nede i mørkret. Sola verner det. Og snart får du sjå små grøne skot stikke opp or svarte jorda".

Det virket som andre barn tilhørte fedrene og mødrene sine, men hun hadde aldri vært noens lille pike.

Og lykken hersket uinnskrenket.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Jeg har en hobby. Denne gleder jeg meg stort over! Jeg samler på barnebøker, gode barnebøker! Men jeg har også kjøpt noen sinnsyke barnebøker som jeg aldri ønsker å lese for et barn. Gleden jeg får av en god ikonotekst, en god historie, fantastiske komposisjoner og illustrasjoner er noe annet enn å kose seg med en god roman. Jeg ønsker derfor å lage en liste over bøkene i hylla, og kanskje inspirere noen andre til å gi barna sine og seg selv gode opplevelser. Foreldre flest er ikke oppdatert i forhold til barnelitteratur og tilbyr ofte barna bøker de selv har lest da de var små, eller kjøper på tilbud. Kvalitet innenfor og utenfor permen er det veldig stor forskjell på. Jeg oppfordrer alle til å bruke penger på gode bildebøker og gi norske bildebokforfattere et levebrød. Vi trenger dem! Jeg trenger dem! Store deler av lønna mi går til min store glede, kunsten for alle aldre. La deg rive med!

Denne lista ble lang og litt av en jobb å kommentere. Kommer derfor til å åpne den og skrive kommentarer innimellom. Den er altså ikke ferdig, men under konstruksjon.

Håper den kan inspirere til fine gaver, gode opplevelser og engasjement.

Bøker jeg føler at jeg godt kan lese om igen, fordi det ikke gjør noe at du vet hva som skjer.

Øyekroken blir våt, som regel allerede ved synet av ordene på første side. Hver gang. Noen bøker fortsetter å røre oss. Og godt er det.

Det er så populært for tida og sette opp lister over de 15 bøkene man har lest som har gjort mest inntrykk.

En formidabel oppgave å velge, men jeg har fundert gjennom noen søvnløse timer, og valgt ut 15 bøker som har endret kursen på livet mitt i ei anna retning, eller åpenbart en sannhet for meg på noe vis.

• "Veien til Agra" av Aimée Sommerfelt
  • "Heidis lære- og vandreår - roman" av Johanna Spyri
  • "Anne fra Bjørkely" av L.M. Montgomery
  • "Agnes Cecilia - en selsom historie" av Maria Gripe
  • "Skyggen over steinbenken" av Maria Gripe
  • "Barna fra Bråkmakergata" av Astrid Lindgren
  • "Tante Grønn, tante Brun og tante Fiolett" av Elsa Beskow
  • "Og de hvite skyggene i skogen" av Maria Gripe
  • "Tordivelen flyr i skumringen" av Maria Gripe