De stjernekyndige

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

En historisk pageturner inspirert av faktiske hendelser. Tre menn. Et svimlende mål. En desperat reise gjennom Norge.

I 1767 får keiserlig hoffastronom i Wien, Maximilian Hell, en overraskende oppgave: Reise så langt nord og øst det er mulig å komme i den kjente verden for å observere Venuspassasjen. Det er en ferd på 5000 kilometer, under brutale forhold, til klodens mest ugjestmilde sted, Vardø, med ett overordnet mål for øye: å fastslå jordens avstand til solen.

Det er en ekspedisjon som skal ta flere år, utstyrt med tidens fremste teknologi, fulgt med argusøyne av klodens samlede vitenskapelige elite, stillet overfor uløselige problemer; logistikk, isolasjon, indre motsetninger og voldsomme naturkrefter. Men Maximilian Hell har Gud med på ferden. Og den mislykkede nordmannen Jens Finne Borchgrevink.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1750-1799

Omtalt sted Vardø

Omtalt person Maximilian Hell

Det var en sann fryd å lese denne boken. Perfekt for dem som liker bøker i eventyrsjangeren (og da mener jeg eventyr som i det engelske uttrykket "adventure", og ikke for eksempel "Hans og Grete"). I mine øyne er det Vetle Lid Larssens aller beste bok til nå. 567 sider føles mer som 300, og Larssens finurlige språk kombinert med godt driv gjorde dette til en fest av en leseopplevelse.

En historisk roman (basert på faktiske hendelser) hvor vi følger en ambisiøs hoffastronom, hans ungarske samarbeidspartner og en mislykket norsk botaniker på ferden til Vardø, og hvor mye av spenningen ligger i spenningen og forholdene dem imellom.

Anbefales. Varmt.

En drivende god historie inspirert av faktiske hendelser og personer på slutten av 1700-tallet. Tre astronomer med følge reiser fra Wien til Vardø for å observere Venuspassasjen - en begivenhet som skjer svært sjelden og som er viktig fordi det kan bli mulig å regne ut avstanden mellom jorda og sola. Reisen blir svært strabasiøs og dramatisk, det blir også oppholdet i Vardø og møtet med lokalbefolkningen - bl.a. presten, kommandanten og hans døtre, feltskjæreren og flere.
Ekspedisjonen blir en kamp med tiden og været, det handler om ambisjoner, rivalisering, vennskap, fiendskap og et desperat ønske om suksess og bli nummer en! Personene er fargerike og levende beskrevet, språket godt og billedlig, handlingen drivende spennende med mange både interessante og underholdende sidehistorier. En pageturner!

Lager en liste over bøker jeg ønsker å lese, mange av dem faktisk basert på omtaler her på bokelskere.no.
Mest som en huskeliste for meg selv.
Lista er i stadig endring, noen bøker blir lest ferdig, og nye ønsker kommer til.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Herr Knapps uforrettede saker - roman" av Lars Saabye Christensen
  • "En by i brann" av Don Winslow
  • "Arvejord" av Maria Turtschaninoff
  • "Lyssjakten" av José Saramago
  • "Et gap i tiden - Vintereventyret gjenfortalt" av Jeanette Winterson
  • "Den siste stolheisen" av John Irving
  • "Pakk - roman" av Monika Helfer
  • "Raudt støv - Bok 1" av Tore Kvæven
  • "Eden - roman" av Auður Ólafsdóttir
  • "Stein i silke - roman" av Mikael Niemi
  • "2070 - alt du lurer på om klimakrisen, og hvordan vi kan komme oss forbi den" av Bjørn H. Samset
  • "Dyreriket" av Jean-Baptiste Del Amo