Bian Shen

Gyldendal 2013 Innbundet

Ville du levd evig, fanget i en barnekropp?

Arthur fyller 14 år i morgen, men han vet han vil dø i løpet av natten. Han vet også at han vil våkne opp i en ny kropp, i en ny familie, hjelpeløs med et spebarns kroppskontroll, men med alle minner og følelser intakt. Arthur er et av Barna som har fått evig liv. Noe som både er et mirakel og en forbannelse.
Ute av stand til å dø og ute av stand til vokse opp har han levd gjennom verdenshistorien som et barn. Men selv det er ikke nok til å forberede ham på hva som er i ferd med å skje ...
Første bok i en thrillerpreget trilogi som spenner vidt.
Nominert til Kulturdepartementets pris for barne- og ungdomslitteratur 2013. Debutantprisen.
Bìan Shen er en debut utenom det vanlige. Her spenner forfatteren opp et stort og vidt lerret, og viser tydelige ambisjoner på vegne av teksten og sjangeren. Hvordan er det å være en del av en privilegert gruppe kalt «Barna», som synes å ha evig liv, men som må gjenfødes hver gang de fyller 14 år? Amundsens high-tech fantasy har en spennende, men også temmelig innfløkt intrige som vi ikke skal røpe for mye av utover at den er original og har klare thriller-kvaliteter.. Her er avansert teknikk, forflytning i tid og rom, og ikke minst: en selvstendig og forfriskende tilnærming til fantasy-sjangeren. Den nådeløse spenningen balanseres mot den utvalgtes refleksjoner over valgene han stilles overfor. Juryen ser i spenning fram til de neste bøkene i trilogien. Juryens begrunnelse http://barnebokinstituttet.no/artikkel/1381/nominasjoner-til-kulturdepartementets
LenkerForfatterens side om bokaOm boka på ubok.noAnmeldelse av boka i DagbladetAnmeldelse på bloggen RitaleserAnmeldelse på bloggen Den har jeg lest

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788205432215

EAN 9788205432215

Serie Bian Shen (1)

Genre Fantasy

Leste denne når den så vidt hadde kommet i butikken. Var litt treig i starten, men slutten var knall:) Anbefales!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Bian Shen er av den typen bok det er vanskelig å skrive omtale om. Den er for stor, for vakker og for omfattende. En kan sette ord på små ting, på deler av den og på følelsene en sitter igjen med. Men hele boken er det vanskelig å finne ord for. Og så skal de komme to til! Jeg skulle virkelig ønske de hadde kommet ut nå alle tre, for denne historien MÅ jeg vite mer om, og ikke minst slutten på.

Jeg synes språket er fint, spenningskurven er bratt og passer en thriller og jeg får vite noe, men stadig ikke alt. Boken slutter også på en måte (som jeg overhodet ikke skal skrive om) som gjør at du håper forfatteren vil være så snill å skrive neste bok veldig fort!

Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

Jeg var veldig fascinert første halvdel av boka, så falt engasjementet mitt av en eller annen grunn. Det var likevel spennende nok til at jeg leste ferdig boka.

Perfeksjon er kun det beste resultatet gitt mulighetene som fantes .

Fantasy, grøssere og Science-fiction - alt en leseglad ungdom kan finne på å lese
Passer for alder 13-100 år
Alle bøker er utgitt eller vil bli utgitt på Norsk - Og anbefales på det varmeste!

• "Kelestriel" av Torbjørn Øverland Amundsen
  • "Hått" av Åsa Anderberg Strollo