Å våge livet en gang til

den overraskende nåden

Schibsted 2014 Innbundet

- Det er overraskelsene i livet vi husker når vi ser oss tilbake, sier Per Arne Dahl: - Den som overraskende blir benådet, vet noe om kraften i den erfaringen. Det handler om å få mulighet til å våge livet en gang til.

Nåde er derfor et viktig og ofte anvendt ord i Bibelen. Vi møter kvinner og menn som er blitt hemmet, ja, lammet av en nådeløs og brutal
virkelighet, og som i møte med nåde og respekt blir oppreist til et nytt liv og en ny fremtid, sier Dahl.

- Ordet nåde er så viktig at Jesus rett og slett snakker om «nåde over nåde», og at hans største ønske er å overraske de han møter slik at nåde kan gå for rett og mennesker tør ta sjansen på å leve enda en gang.

Dette er en bok om den overraskende nåden. En bok om den mannen som i to tusen år har invitert til «surpriseparties» på husets regning, slik at vi alle kan våge livet en gang til.

Forlag Schibsted

Utgivelsesår 2014

Ikke alle bøker er innenfor interesseområdet ...

Forfatteren Per Arne Dahl er biskop og han er kanskje mest kjent for å ha vært tidligere stortingsprest. Han har gitt ut en del bøker før, og er også kjent for å ha vært spaltist i Aftenposten. Selv forbinder jeg ham mest med intervjuet han hadde med Kronprinsesse Mette - Marit hvor hun satt barføtt.

Boka Å våge livet en gang til handler om det å reise seg igjen når livet er hardt (etter å ha blitt utfryst, er ufrivillig ensom osv ...) og bevare troen. Vise nåde, og prøve å være mer åpen mot andre. Vise varme og respekt for alle rundt oss. Boka tar også for seg at Per Arne Dahl vil gjerne gjøre gudstjenestene mer inspirerende enn at det lyder som tale/preiking. Han vil inspirere andre til å tro, føle seg velkomne, ha troen på seg selv og livet genrelt.

Først og fremst vil jeg si at jeg finnes ikke religiøs. Jeg er døpt og konfirmert (på grunn av tradisjon), men likevel er jeg ikke religiøs på noen som helst måte og troen er høyst fraværende. Jeg har ikke troen på sånt og det interesserer meg heller ikke. Det er ikke noen livsstil for meg. Jeg respekterer religiøse/personlige kristne så lenge de ikke prakker det over på meg for jeg er ikke interessert i å ha en tro, bare så det er sagt. Derfor opplevde jeg boka som litt tung, uinteressant og tørr. Det er en kort bok på bare 248 sider, men slet med den en stund før jeg ble ferdig med den for det var ikke noe tema for meg. Jeg er ikke så glad i selvhjelpsbøker generelt (kommer an på tematikken, selvsagt), men dette innholdet ble rett og slett for knusktørt for min del, og innholdet ga meg ingenting. Da oppleves lesing som et slit og jeg slet meg bokstavelig talt gjennom boka (jeg avbryter som kjent ikke bøker).

Det var med stor lettelse å bli ferdig med boka. Stygt å si det, men det er et slit når man leser en bok som ikke gir noe tilbake; hverken underholding, spenning eller lærdom. Per Arne Dahl vil så gjerne inspirere, men det funker ikke på meg på noen som helst måte. Da blir det veldig tamt og langdrygt å lese og boka ble ærlig talt lest i ganske små porsjoner. Jeg orket bare å lese noen få sider av gangen for det var andre bøker som fristet mye mer.

Per Arne Dahl skriver godt og kan å uttrykke seg, det er ikke det, men tematikken i Å våge livet en gang til interesserte meg ikke. Selv om jeg ikke fant noen glede i å lese denne boka, er jeg sikker på at andre vil gjøre det. Boka var bare ikke i mitt interesseområde og vi mennesker er jo så forskjellige.

Odd Bondevik sa: "Kirken skal være åpen for alle, men ikke åpen for alt."

• "Sorg og song - tankar om forteljing" av Lars Amund Vaage
  • "Min egen vei - fra Mao til Gud" av Tania Michelet
  • "Sårbarhetens kraft - om å finne styrke når du er svak" av Per Arne Dahl
  • "Påskekrim 2016 - 17 kriminalnoveller" av Unni Lindell
  • "Udødelighetens historie - fra Jesus' oppstandelse til zombier, antioksidanter og barn i ilden" av Dag Øistein Endsjø
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora
  • "Nå stikker jeg! - en sofagris på pilegrimsferd" av Hans-Peter Kerkeling
  • "Catfulness - kattens oppskrift på et lykkelig liv" av Paolo Valentino
  • "Atlas for nysgjerrige sjeler" av Ian Wright
  • "Påskekrim 2015 - 17 kriminalnoveller" av Anne B. Ragde
  • "Størst av alt - familiesaga fra Vestfold" av Lillian Wirak Skow
  • "Bokryggpoesi - bli med og redd papirboka!" av Tiger Garté