Å gi plass til en annen

om åndelighet, foreldrerollen og hverdagslivet

av (forfatter) og Vibeke Lindstad (oversetter).

Luther 2003 Heftet

Forfatteren skriver om tidsklemme, utilstrekkelighet, trøtthet og dårlig samvittighet. Men først og fremst setter hun oss på sporet av en åndelighet som får plass i livet slik det er. Hun mener at småbarnstiden er en fase av livet som gir gode muligheter for personlig og åndelig modning.

For mange småbarnsforeldre er hverdagen både kaotisk og hektisk. Og for den som har barn blir det vanligvis lite tid og ork til overs for egne behov . og kanskje enda mindre for et åndelig liv.. Eller? Lena Bergström skriver gjenkjennelig og treffsikkert om tidsklemme, utilstrekkelighet, trøtthet og dårlig samvittighet. Men først og fremst er dette en bok som setter oss på sporet av en åndelighet som får plass i livet slik det er. Og forfatteren lykkes med å overbevise oss om at småbarnstiden er en fase av livet som gir gode muligheter for

Forlag Luther

Utgivelsesår 2003

Lena Bergström skriver engasjerende om det å være forelder og hvordan ta vare på forholdet til Gud i samme slengen. Hun legger ikke skjul på at det er vanskelig i en hektisk hverdag å ta seg tid til Gud, men hun gir noen enkle tips til hvordan man som mor eller far kan inkludere Gud i oppdragelse og barnehverdag, til og med de gangene da alt går som det ikke skal gå. Hun tar for seg forskjellige perspektiver og skriver på en enkel, flytende og underholdende måte om hvordan man kan å ta med seg Gud og se Gud i hverdagens strabaser som småbarnsforeldre.
Flere kan sikkert kjenne seg igjen i praksisfortellingene hun innleder hvert kapittel med og vil sette pris på de byrdene som hun kanskje klarer å lette hos noen. Selvom boken ikke gir oss veldig mye revolusjonerende så skriver allikevel Bergström fra hjertet og forhåpentligvis til hjertet hos leseren. Boken engasjerer og forfatteren klarer å fenge leseren og gi småbarnshverdagen mer mening enn det man synes den gir når man er midt i det verste kaoset. Boken kan gi oss pusterom, foreldregnisten tilbake, hvis den er på nippet til å slukne, og sette forholdet vårt til Gud på rett plass midt i rot, barnegråt og matsøl.

Det er fristende å søke åndelige opplevelser. Det er heller ikke spesielt vanskelig å finne dem. Men vi leter ikke etter opplevelsene. Vi søker etter erfaring. Erfaring vinnes ikke gjennom spesielle opplevelser og hendelser. Erfaring vinnes i et liv som har Gud med i regnskapet. Det er livserfaring.