Å bekjempe sjenanse og sosial angst hos barn

av (forfatter), Cathy Creswell (forfatter) og Petter Røen (oversetter).

Tapir akademisk forlag 2011 Heftet

Første del av boken gir en kort innføring i hva sosial angst og sjenanse er, hvordan man gjenkjenner det hos barnet og hvordan det oppstår. Andre del gir konkrete råd og fremgangsmåter for hvordan man kan hjelpe sjenerte og engstelige barn. Siste del handler om skolevegring og problematferd.

Mange barn er naturlig sjenerte, men ekstrem sjenanse og sosial angst kan bli et stort problem. Disse barna vegrer seg gjerne for å gå på skolen, de får ikke så lett venner, og de kan også utvikle sosial angst i voksen alder. Basert på sine erfaringer med å arbeide med hundrevis av barn og foreldre, forteller psykologene Lucy Willetts og Cathy Creswell hvordan foreldre kan hjelpe sjenerte barn med å utfordre tanker og handlingsmønstre og til å bli mer selvsikre.
Denne boka - forteller deg hva som skaper sjenanse, og hvordan du kan gjenkjenne det hos barnet ditt - lærer deg hvordan du kan hjelpe barnet ditt med å forholde seg til sine bekymringer ved hjelp av teknikker fra kognitiv atferdsterapi - gir deg råd om hvordan du kan hjelpe din sjenerte eller sosialt engstelige tenåring - tar opp skolevegring og problematferd
Boka er uunnværlig for foreldre, lærere og alle som jobber med barn.

Forlag Tapir akademisk forlag

ISBN13 9788251925020

EAN 9788251925020

Serie En selvhjelpsguide basert på kognitiv atferdsterapi

Veldig bra bok. Jeg har lest flere av bøkene i denne serien, og dette er selvhjelpsbøker som er bygget på reell kompetanske (kognitiv adferdsterapi) i motsetning til mange andre bøker i denne sjangeren. Boken er på mange måter mer en oppskriftsbok, og burde heller kategoriseres sammen med strikkeoppskrifter og matoppskrifter i og med at det fordrer handling heller enn lesing.