Playing with Posture

Positive Child Development Using the Alexander Technique

av (forfatter).

HITE 2012 Paperback

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (1 terningkast.)

1 bokelsker følger dette verket.

Kjøp boken hos

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Bokdetaljer

Forlag HITE

Utgivelsesår 2012

Format Paperback

ISBN13 9780956899712

Sider 160

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 1 0 0 0 0

Bokomtaler

Sue Holladays lille bok “Playing with Posture” er en kilde til inspirasjon for alle som har med barn i det daglige å gjøre, og som ønsker at de skal kunne få utvikle seg til det fulle. Boken er en klar og velskrevet introduksjon til Alexanderteknikken, samtidig som den rommer en mengde gode forslag til hvordan foreldre og lærere kan oppmuntre til god bruk hos barn, og tilrettelegge livet for dem slik at de kan unngå å ende opp som sammensunkne og stressede mennesker.

Denne boken er et verdifullt bidrag til Alexanderlitteraturen. Mye er blitt skrevet om Alexanderteknikk, men lite som direkte handler om hvordan man kan bruke Alexanderteknikkens prinsipper på en måte som egner seg for barn. Det er forunderlig, siden F. M. Alexander selv var svært opptatt av å formidle kunnskapene sine også til den yngre generasjon. Han startet i 1924 “The Little School” sammen med en av sine studenter, Irene Tasker, som også var utdannet Montessorilærer. Her var det sterkt fokus på å lære barna god bruk av seg selv, parallelt med skolearbeidet.

“Playing with Posture” er skrevet i en lett og klar stil. Forfatteren dekker over mye med få ord: Vi får en innføring i F.M. Alexanders historie og grunnlaget for Alexanderteknikken, et kapittel om å “kartlegge” kroppen (“body-mapping”)- det å danne seg et riktigere bilde av hvordan kroppen faktisk fungerer - før vi beveger oss videre til hvordan Alexanderteknikken kan brukes i praksis. Hun beskriver hvilke utfordringer en moderne hverdag byr på for barn og unge, og kommer med forslag til hvordan foreldre og lærere kan oppmuntre til en bedre bruk av kroppen i daglige aktiviteter - med Alexanderprinsippene i bakhodet. Boken har også gode forslag til hvordan man kan snakke om teknikken til barn: “Stopp og tenk før du gjør noe” (“Stop, Think, Act”) og “Vent litt! Kjenn at du vokser! Smil med hele kroppen! Simsalabim!” (“Wait! Now let’s grow tall! Smile with our bodies! Shazzan!”).

På slutten av boken er det en liste med leker som kan brukes sammen med barn for å oppmuntre dem til å bli mer bevisste både på seg selv og omgivelsene. Disse lekene har ikke direkte med Alexanderteknikkens prinsipper å gjøre, mange av dem er kjente varianter av gamle barneleker. Men dersom man leker disse lekene med barn og samtidig minner dem om prinsippene bak Alexanderteknikken slik forfatteren oppmuntrer til, vil de kunne ha potensiale til å fremme en mye høyere grad av bevissthet rundt kroppen og omgivelsene, og hvordan barna bruker seg selv i forhold til hverandre og til verden.

“Playing with Posture” er en svært nyttig liten bok som også rommer mye visdom. Sue Holladay forklarer hva Alexanderteknikken er på en god måte, men hun makter også å sette den i et større perspektiv, og å gjøre oss oppmerksomme på hvilken praktisk nytteverdi denne metoden kan ha - særlig når det gjelder barn og unge.

Det er en bok man kan komme tilbake til både for inspirasjon og praktiske tips for hvordan vi - både voksne og barn - kan få en lettere og mer lekende hverdag. Anbefalt lesning altså!

Godt sagt! (0) Varsle Svar

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Bokelskere som følger boka

1 bokelsker følger dette verket.

Se alle bokelskere som følger dette verket