Sukkertøymannen

Juritzen forlag 2022 E-bok

Lille Rose forsvinner sporløst på en handletur med moren. Samtidig skjuler en dømt overgriper seg i samme drabantby. Er det en forbindelse her - og er den i så fall like opplagt som den kan virke?

Den språklig bevisste forfatteren kombinerer her en original og fascinerende historie med dypdykk i myter, fordommer og menneskelig erkjennelse. Tidløse emner som forbryter/offer-tematikken og metafysiske spørsmål blir berørt, satt inn i en tidsaktuell ramme, men kanskje handler fortellingen mest av alt om individet i et komplisert samfunn som forandrer seg for fort.

Sukkertøymannen er en symbolladet, foruroligende og mørk beretning, som samtidig bærer et uventet håp i seg.

Bak pseudonymet Hauk Hildebrand skjuler det seg en veletablert, prisbelønt norsk forfatter som er oversatt til en rekke språk. Han ønsker denne gang å holde seg litt i bakgrunnen for å muliggjøre en åpnere lesning av teksten, på grunn av dens vesentlige og følsomme innhold.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2022

"Jeg mener: hvorfor skal man høre på noen som heter det der, eller som heter.... Mallarmé? Jøssenam, det lyder jo som en sykdom, kanskje en slags farlig innvollsorm eller noe: Det er ute med meg; jeg har fått Mallarmé!"

Åh, hvor godt ville jeg ikke ha likt å myrde ham med potetskreller, en dag vi hadde god tid.

Fjernkontrollen glir ut av hånden hans og blir liggende på sofatrekket og se ut som nøyaktig det den er: En infam tingest til å styre enda mer skadevoldende apparatur med, så vi snart ikke behøver noen blodsirkulasjon i det hele tatt.

"spiselige" titler.

• "Nesten" av Jostein Pedersen