Suaads reise

en dokumentar om kjønnslemlestelse

NRK 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tormod Strands reportasjer om kjønnslemlesting i Somalia sommeren 2007 opprørte mange, og førte til umiddelbare tiltak fra regjeringen. Kilden som åpnet dørene for journalisten heter Suaad Abdi Farah, og i denne boka fører Strand Suaads egen historie.

Årets viktigste bok. En sterk dokumentar om kjønnslemlestelse. I Norge er kjønnslemlestelse forbudt ved lov. Store flyktningegrupper her i landet kommer fra land der over 80 prosent av jentene kjønnslemlestes. Derfor er tema kjønnslemlestelse en av de kulturkonfliktene i det multietniske Norge som opprører oss mest. NRK-journalist Tormod Strands reportasjer fra kjønnslemlesting i Somalia sommeren 07 opprørte mange, og førte til umiddelbare tiltak fra regjeringen. Kilden som åpnet dørene for NRK-journalisten heter Suaad Abdi Farah. I denne boka fører Strand Suaads egen historie i pennen. For første gang forteller Suaad om den dagen hun selv ble kjønnslemlestet som 8-åring. Strand glemmer aldri skrikene fra jenta han møtte hos omskjæreren. Suaad glemmer aldri den dagen for 40 år siden. Du vil ikke glemme Suaad.

Forlag NRK

• "Skyldig - til det motsatte er bevist" av Roger Pihl
  • "Lille Vinge" av Cecilia Samartin
  • "Misjonærene" av Adelheid Seyfarth
  • "40 kalde bak månen" av Adelheid Seyfarth
  • "Tvang og tvil - en innsideberetning fra norsk psykiatri" av Marianne Mjaaland
  • "Hilsen fra Rexville - roman" av Susanne Staun
  • "Lever - Utøya 22.7" av Emma Martinovic