Språk i byen

utviklingslinjer i urbane språkmiljøer i Norge

av (forfatter) og Toril Opsahl (forfatter).

Fagbokforlaget og Landslaget for norskundervisning 2013 Heftet

Hva skjer med språkutviklinga i våre mest komplekse språksamfunn, storbyene? Hva skjer med den norske språkfloraen i en tid preget av intensive kulturmøter? Får vi flere eller færre dialekter? Får vi nye typer norsk?
Språk i byen handler om hvordan språket utvikler seg i urbane språkmiljøer. Med utgangspunkt i studier som er gjort blant annet i Trondheim og Oslo, diskuterer forfatterne hvordan språket blir brukt til både å skape og å opprettholde sosiale kategorier og grenser. Med en nyere forståelse av begrepet stil belyser de hvordan ungdom i byen iscenesetter seg selv gjennom språklig praksis.
Stian Hårstad er ph.d. fra NTNU og arbeider som førsteamanuensis ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Toril Opsahl er ph.d. fra Universitetet i Oslo og arbeider som forsker og redaktør for Norsk Ordbok 2014 (UiO) og som førsteamanuensis II ved Høgskulen i Volda.
«Det er en stor fordel ved en bog at den er oplysende. Det er en endnu større fordel hvis man samtidig kan få øje på de sprækker i vores viden som kalder på at blive udfyldt. Den foreliggende bog gør begge dele muligt. Den indeholder et væld af oplysninger om sproget i Trondheim og Oslo, den sætter disse mange oplysninger ind i et større billede som er overbevisende og velskrevet fremstillet, og den lægger ikke skjul på at hermed er det sidste ord heldigvis ikke sagt. Min sjæl hvad vil du mere?» - Maal og Minne

Forlag Fagbokforlaget Landslaget for norskundervisning

Utgivelsesår 2013

Serie LNUs skriftserie (195)