Sovende barn

av (forfatter) og Eve-Marie Lund (oversetter).

Bonnier norsk forlag 2023 Innbundet

«Uten så mye som å heve stemmen har du revet av skorpen familiens taushet hadde lagt over tragedien og skrevet et verk så sterkt og så rørende at det blir hos leseren lenge. Storslått!»
Annie Ernaux, vinner av Nobelprisen i litteratur 2022

Alt i «Sovende barn» er sant, men det er en roman - en familietragedie, en samfunnsbeskrivelse og en fortelling om vitenskap.

Désiré vokste opp i en liten landsby ikke så langt fra Nice og ble smittet av HIV-viruset via en skitten sprøyte. Familien forsøkte å skjule sykdommen, og nevøen, Anthony Passeron, skriver med medfølelse og innsikt om den påførte skammen.
«Sovende barn» beskriver hvordan AIDS-epidemien utviklet seg gjennom 80- og 90-tallet, og samtidig hvor forferdelig ødeleggende sykdommen ble for Passerons egen familie.

Romanen skildrer også det intense forskningskappløpet mellom USA og Frankrike, der begge land kjempet om å finne en kur mot HIV.

«Sovende barn» er en roman for pandemiens tidsalder.

Forlag Bonnier norsk forlag

Utgivelsesår 2023

Omtalt tid 1980-1989 1990-1999

Omtalt sted Frankrike USA

• "Chiquitita - roman" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Overtredelser" av Louise Kennedy
  • "Detaljene - roman" av Ia Genberg
  • "Dette livet eller det neste - roman" av Demian Vitanza
  • "Lungeflyteprøven - forsvar for en ung kvinne som var mistenkt for spedbarnsdrap" av Tore Renberg
  • "Vi er fem - roman" av Matias Faldbakken
  • "Hvis det skulle komme et menneske" av Thomas Korsgaard
  • "Shuggie Bain" av Douglas Stuart
  • "Og været skiftet og det ble sommer og så videre - roman" av Pedro Carmona-Alvarez
  • "Gå aldri fra meg" av Kazuo Ishiguro
  • "De urolige - roman" av Linn Ullmann