Skatten på Snørøverøya

av (forfatter) og Thore Hansen (illustratør).

Gyldendal Tiden 2000 Innbundet

Røvus, Ranus og Ransabutt Ransen er de tøffeste snørøverne nord for Polarsirkelen. En dag finner de et skattekart som viser hvor skatten til bestefar Fridtjof Ransen ligger begravd. De drar ut for å lete etter den. Men det blir vanskeligere enn de hadde trodd. For fins egentlig Snørøverøya? Eller er den bare noe bestefaren deres diktet opp, og hvordan kan skatten ligge på Snørøverøya hvis Snørøverøya ikke eksisterer?

Det fins mange slags røvere: Landeveisrøvere, gravrøvere, sjørøvere, bankrøvere, men ikke mange snørøvere som Røvus, Ranus og Ransabutt. Både bestefaren, Fridtjof Ransen, og tippoldefaren, Roald Ransen, hadde vært beryktede snørøvere som likte seg best i skambitende kulde. Slik hadde det vært langt, langt bakover i slekten.Våre tre venner hadde det også aller best når snøen lå meterhøy og kulda sprakte. Da barsket de seg med hvit lapp over øyet og ulende ulvepelser. De raste rundt og skremte folk og fe når de for i vei på de snerrende snørøverskuterne sine og fylte dem med alt røvbart de kom over.Vilt og ustyrtelig morsomt, barn elsker å vri og vrenge på dagligdagse ord og begreper og få dem satt inn i nye sammenhenger.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 2000