Sigmund Freuds søster

av (forfatter) og Svein Mønnesland (oversetter).

Gyldendal 2013 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Prisbelønnet og poetisk roman om et kvinneliv i en ganske spesiell familie.

En roman.om søsteren til Sigmund Freud, Adolfine, og om oppveksten og.livet.hennes i en litt spesiell familie.
Da Sigmund Freud fikk anledning til å dra til London i 1938, valgte han ikke å ta med seg med seg sine.fire søstre. Adolfine, Paulina, Marie og Rosa ble igjen i Wien. Alle endte sine liv i en konsentrasjonsleir noen få år senere.
Men Smilevskis roman har sitt sentrum et annet sted. Den sirkler rundt Adolfine, rundt hennes tidlige opplevelser og.hennes møter bl.a..med søstrene til Franz Kafka og Gustav Klimt..Vi får også innblikk i hennes mildt sagt tilspissede forhold til sin egen mor og i hennes erfaringer med kjærligheten, sykehuset og depresjonen.
Makedonske Smilevski skriver i en lett drømmeaktig og.billedskapende stil. Biter fra den virkelige, sanne historien om familien Freud flettes med en annen, antydet historie og skaper en sorgvakker, suggererende romantekst. Boka er under oversettelse til 30 språk.
Jan Askelund om hovedpersonen og boka i Stavanger Aftenblad :
«Hun er jeg-fortelleren i denne mektige romanen av makedonske Goce Smilevski (1975, debut 2000). Sigmund Freuds søster er like tilfredsstillende enten man synes det viktigste er at en roman inneholder en godt fortalt historie fra ett eller flere menneskers liv, eller man er mest opptatt av fortellinger som innkomst og forståelsesramme til mennesker, tider og steder. De kravstore som ønsker seg både en handlings- og en idéroman, får her et komplett verk.».
Kaja Schjerven Mollerin,..bokmagasinet@klassekampen.no.:
«For meg ligger det noe håpefullt i Smilevskis tanke: at måten man bryter sammen på, sier noe om hvem man er. At også når man opplever å miste seg selv, så er det noe der som nettopp er en selv: min historie, min smerte, mine savn og lengsler.»

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Østerrike

Omtalt person Esther Adolfine Freud

Tildelt litteraturpris The European Union Prize for Literature (EUPL) 2010

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Fallet - dagboknotater" av Michel Laub
  • "Den mirakuløse mandarin" av Aslı Erdoğan
  • "F - roman" av Daniel Kehlmann
  • "Historier fra et landsbyliv" av Amos Oz
  • "Kunsten og måten å nærme seg avdelingssjefen på for å be om lønnspålegg" av Georges Perec
  • "Mellom dem" av Richard Ford
  • "Goethe dauer - fortellinger" av Thomas Bernhard