Romerrigets historie

fra by til verdensrige og fra verdensrige til by

Aarhus universitetsforl. 2007 Innbundet

Boka begynner med Romulus' grunnleggelse av Roma 753 f.Kr. og går fram til år 610 e.Kr. hvor keiser Heraklios besteg tronen i Konstantinopel. Den viser sammenhengen mellom de politiske begivenheter og de sosiale og økonomiske forhold, og forfatteren har lagt vekt på å vise både hvordan romerne selv oppfattet sin samtid og fortid, og hvordan man i ettertid har tolket begivenhetene. Har minileksikon bak i boka, samt saks- og navneregister.

"Rom består, så længe Colosseum står." Sådan lyder et romersk ordsprog. Og Colosseums mægtige mure rejser sig fortsat midt i den by, der gennem århundreder var centrum i et af verdenshistoriens mægtigste og længst varende riger. Romerrigets historie skildrer et mere end 1000 år langt, dramatisk forløb, der tager sin begyndelse med Romulus' grundlæggelse af Rom - ifølge traditionen 21. april 753 f.v.t. Senere voksede byens magt og ambitioner, hvilket førte til erobring af først Italien og derefter hele Middelhavsområdet. Romerriget var sin tids supermagt, men med tiden blev det enorme rige delt i en vestlig og østlig del. I Romerrigets historie forlader vi romerne i 610 e.v.t., hvor kejser Heraklios besteg tronen i Konstantinopel (nutidens Istanbul). Det officielle sprog var nu blevet græsk, og Det Østromerske Rige havde for alvor lagt afstand til sit vestlige ophav, som mistede sin position. Romerrigets historie viser sammenhængen mellem de politiske begivenheder og de sociale og økonomiske forhold. Erik Christiansen har lagt vægt på at vise, både hvordan romerne selv opfattede deres samtid og fortid, og hvordan eftertiden har søgt at tolke begivenhederne. Store romerske personligheder som Cicero, Cæsar og Spartacus har længe været godt stof i film og romaner - her sættes de ind i deres rette sammenhæng. Bogen er ikke alene en tilgængelig introduktion til alle, der interesserer sig for den romerske fortid og for Romerrigets kolossale indflydelse på europæisk kultur og identitet, men også en grundig håndbog, med arbejdsredskaber som omfattende ordliste og oversigter over forskning og bevarede kilder.

Forlag Aarhus universitetsforl.

Utgivelsesår 2007

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Språk Dansk

• "Med kjønnsperspektiv på norsk historie" av Gro Hagemann
  • "A History of the Modern World" av R. R. Palmer
  • "Norsk historie 1914-2000 - industrisamfunnet - frå vokstervisse til framtidstvil" av Berge Furre
  • "Norsk historie 1860-1914 - eit bondesamfunn i oppbrot" av Jostein Nerbøvik
  • "Europa tar form - år 300 til 1350" av Sverre Bagge