Økonomi i sofakroken

Scriptorium 2016 Heftet

Økonomi i sofakroken består av 115 artikler skrevet av Erling Røed Larsen i Aftenposten i perioden 2005-2015. De er sortert etter 12 temaer - og tar for seg alt fra oljepenger, boligmarkedet, prisen på øl, valutasvingninger, landbrukspolitikk, finanskrise, bitcoins, miljø og amerikanske statsobligasjoner. Her kan du lese om treff og bom i 10 år - i lettleste analyser av verdensøkonomien side-om-side med tankvekkende brannfakler i den norske samfunnsdebatten.

Om forfatteren:
Erling Røed Larsen (f. 1968) er forskningssjef i Eiendomsverdi, professor II ved Handelshøyskolen BI og seniorøkonom II i Formuesforvaltning. Han har doktorgrad i samfunnsøkonomi fra University of California, Berkeley (2001) og mastergrad i statistikk fra samme sted (1999). Dessuten er han cand. polit. med hovedfag i samfunnsøkonomi fra Universitet i Oslo (1995) og cand. mag. fra samme sted med fagkretsen matematikk, filosofi og psykologi. Røed Larsen har publisert 20 forskningsartikler i internasjonale fagtidsskrifter, og har siden 2005 hatt fast spalte i Aftenposten. Tidligere har han utgitt fire populærvitenskapelige bøker: Alt du vil vite om samfunnsøkonomi - men aldri har våget å spørre om, Økonomi på trikken, Finanskrise! og Penger. Han er levende opptatt av å formidle, og ønsker med bøkene sine å undervise og å underholde. Det kan legges til at han er mer enn gjennomsnittlig interessert i sport - både å utøve og å se på. Om høsten holder han seg våken om søndagsnettene for å følge amerikansk fotball og for å heie på San Francisco 49ers.

Forlag Scriptorium

Utgivelsesår 2016