Min fars eksil

av (forfatter) og Morten Ole Mørch (oversetter).

Bastion 2011 Innbundet

Forfatteren forteller om sin egen far som er rammet av Alzheimer. Han beskriver hvordan sjukdommen har gjort at han må bli kjent med sin egen far på nytt.

Hva er viktig? Hva gjør livet verdt å leve? Arno Geiger forteller om faren, som rammes av Alzheimer, gradvis mister hukommelsen og ikke lenger klarer å forholde seg til nåtiden: "Ettersom min far ikke lenger kan komme over broen til min verden, må jeg komme meg over til ham." Med åpent sinn, kjærlighet og godt humør begynner Arno Geiger å bli kjent med sin far på nytt; går sammen med ham gjennom det landskap som de begge tilbrakte sin barndom i, lytter til hans ofte tilsynelatende meningsløse, men mange ganger vidunderlig poetiske og kloke setninger, forteller om nåtiden, farens fortid og egen barndom i landsbyen. En lys, levende og ofte også komisk bok om et liv som fremdeles nok er verdt å leve.

Forlag Bastion

Genre Personlige beretninger

Omtalt person August Geiger

• "Det blå rommet - roman" av Susan Henderson
  • "Alle andre" av Sally Rooney
  • "Over det kinesiske hav - roman" av Gaute Heivoll
  • "Det usynlige fjellet" av Carolina De Robertis
  • "Brente skygger" av Kamila Shamsie
  • "Jeg tenker nok du skjønner det sjøl - historien om Christoffer" av Jon Gangdal
  • "Krystallslottet - en selvbiografisk roman" av Jeannette Walls
  • "Bumerang" av Tatiana de Rosnay