Mannen som malte fotgjengeroverganger

av (forfatter), Line Jerner (illustratør) og Stein Løken (illustratør).

Gyldendal Tiden 1999 Innbundet

Det var en gang en mann som het Mondrian. Han var maler, og det han malte, var fotgjengeroverganger. Han var også aldeles og veldig utrolig snill. Spesielt snill var han mot de gamle damene. Han var så snill at han malte altfor mange fotgjengeroverganger, for at de gamle damene skulle slippe å gå så langt for å komme over gata. Det var det ikke alle som likte.

Morsom og original historie for de litt større barna fra 5 år og oppover. Boken handler om en maler som ikke gjør annet enn å male fotgjengeroverganger, og i sin iver etter å hjelpe gamle damer over veien, bestemmer han seg for å male slike overganger absolutt overalt hvor folk ønsker å krysse veien. Selvsagt blir dette kaos, maleren får sparken og flytter på landet hvor han finner et ubebodd hus med atelier. Han får bestøk av en rømt sebra - og leken med stripene er i gang. Mye underfundig humor og morsomme poenger. Mange godbiter til de voksne også. Freidige, fargesterke illustrasjoner kler historien godt, og som barna vil stoppe opp ved for å få med seg alle de morsomme detaljene.

Forlag Gyldendal Tiden

Utgivelsesår 1999

• "Fransk åpning" av Vigdis Hjorth
  • "Den lille larven Aldrimett" av Eric Carle
  • "Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bæsjet på hodet hans" av Werner Holzwarth
  • "Snø vil falle over snø som har falt" av Levi Henriksen
  • "På vegne av venner - essay" av Kristopher Schau