Mahatma Gandhi

elsket og hatet

Cappelen 2004 Innbundet

Boken forteller om den indiske fredsaktivisten Gandhis liv og virke. Med ordforklaringer og litteraturliste.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788202232375

EAN 9788202232375

Omtalt sted India

Omtalt person Mahatma Gandhi

Han ble født i en fin familie. Han studerte jus i London, ble advokat og kunne ha blitt en rik mann. Men rikdom interesserte ham ikke. Heller ville han hjelpe andre. Da han døde, eide han nesten ingenting, men verden arvet et skattkammer.Fra første stund engasjerte han seg i kampen mot de hvite herskernes rasistiske politikk. I India gikk han i spissen for frgjøringskampen mot britene. Han omfavnet de fattigste, og hver gang hinduer og muslimer begynte å slåss, forsøkte han å mekle. Han reiste fra landsby til landsby og talte til alle som ville høre. "Du skal elske din neste som deg selv."Han hatet vold og sa at folk, uansett rase og religiøs tro, måtte leve sammen som venner. Mange mislikte denne fredelige mannen, og noen hatet ham. Gang på gang ble han kastet i fengsel. Men selv bak murene bevarte han verdigheten og troen på den saken han kjempet for.

• "Marco Polo - reisen til verden ende" av Torbjørn Færøvik
  • "101 mennesker som forandret verden" av Simon Sebag Montefiore
  • "Ut - oppdagelsesreiser" av Carsten Jensen
  • "Anne Frank - 1929-1945" av Carol Ann Lee
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Nidarosdomen - en biografi om Norges nasjonalmonument og menneskene som bygde det" av Atle Næss
  • "De overlevende - 19 norske kvinner og menn forteller om sine liv i Hitlers fangeleirer" av Mari Jonassen
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "En hyllest til sauen - fortellinga om det lille dyret som bygde landet" av Anna Blix
  • "Hammerkoden - du blir ikke lykkelig av å være best, men du er på ditt beste når du er lykkelig" av Øyvind Hammer
  • "De skyldige - Israel og Palestina - krigen, menneskene, spillet" av Odd Karsten Tveit
  • "Kinas tause generasjon" av Xinran