Madame de Staël

en høyst uvanlig kvinne

Aschehoug 2007 Innbundet

Germaine de Staël (1766-1817) var datter av en styrtrik sveitsisk finansmann. Som ung ble hun gift med den svenske ambassadør i Paris. Hele livet drev hun politikk, ved bøkene hun skrev og ved sin innflytelse over menn med makt. Hun var en liberaler, og Napoleon, som fryktet henne, isolerte henne til sist på hennes slott Coppet ved Genève. Derfra flykter hun til Sverige. Biografien gir en skildring av en viktig og fargerik skikkelse i revolusjons- og napoleonstidens Europa. Hun var en stor forfatter og en pioner for romantikken. Med bibliografi og personregister.

I denne biografien gir Kåre Tønnesson en levende skildring av en viktig og fargerik skikkelse i revolusjons- og napoleonstidens Europa, forfatterinnen, salongvertinnen og politikeren Madame de Staël (1766.1817).
Hele livet drev Madame de Staël politikk ved bøkene hun skrev og ved sin innflytelse over menn med makt. Hun var fryktet og hatet av Napoleon, som forviste henne fra Paris i 1803, og hun reiste i utlandet i flere år. Da Napoleon abdiserte i 1814, forsøkte Madame de Staël å gjøre sin gamle venn Jean Bernadotte til ny hersker i Frankrike. For at han skulle fremstå som en god liberaler, anbefalte hun ham å tilfredsstille nordmennenes krav om en fri konstitusjon.
Madame de Staël var en av tidens største franske forfattere og en pioner for romantikken. I romanene Delphine (1802) og Corinne (1807) skrev hun på bakgrunn av sine egne erfaringer om den intellektuelle kvinnens vanskelige stilling i samtidens spissborgerlige samfunn.

Kåre Tønnesson er tidligere professor i historie ved Universitetet i Oslo og har særlig arbeidet med fransk historie på 1700- og 1800-tallet. Han er forfatter av bl.a. To revolusjoner (bind 10 av Aschehougs verdenshistorie og Revolusjonen som rystet Europa (1989).

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788203234460

EAN 9788203234460

Omtalt tid 1800-tallet 1700-tallet

Omtalt sted Frankrike

Omtalt person Germaine de Stäel

Tidsaspekter noen år før og etter 1814

• "Opplysningstidens kvinner - lad dem studere, lad dem regiere" av Elisabeth Aasen
  • "Latin for begynnere" av Helene Uri
  • "David Golder" av Irène Némirovsky