Let's put it to music

20 years of Rune Grammofon

av (redaktør), Rune Kristoffersen (redaktør) og Kim Hiorthøy (illustratør).

Rune grammofon 2018 Innbundet

Rune Grammofon feirer 20 år og 200 utgivelser med en praktfull bok designet og satt sammen av Kim Hiorthøy. Boka inkluderer en 7-tommer singel med eksklusive og særdeles vakre bidrag fra Fire! Orchestra, The Last Hurrah!! og Maja S. K. Ratkje. Forord ved David Fricke og Adrian Shaughnessy. Det er ingen hemmelighet at grunnlegger Rune Kristoffersen alltid har hatt et godt øye til selskaper som Blue Note, Impulse, ECM, 4AD og Factory, for å nevne noen med en sterk visuell identitet. Men vi kan ikke minnes en annen label som har arbeidet eksklusivt med én designer gjennom 20 år og 200 utgivelser. Boka er ingen katalog som lister opp utgivelsene, den er således hverken helt komplett eller kronologisk, men byr på interessant og spennende innsikt i Hiorthøys visuelle verden og hvordan han tilnærmer seg omslagene; ved å inkludere skisser, utdrag, avviste forslag og ubrukte idéer som aldri kom lenger enn til tegnebrettet. En plate fra Rune Grammofon er aldri ferdig før omslaget er gjort, og omslaget er aldri designet for å selge et produkt (det tok 28 utgivelser før en artist var avbildet på omslaget!). Omslaget er heller ikke designet for å reflektere musikken (er det i det hele tatt mulig?), men heller antyde en relasjon til musikken som ikke uten videre lar seg beskrive. Til slutt har vi også inkludert en rekke lister fra artister, platenerder og andre, som vi håper er egnet til å pirre nysgjerrighet og utforskertrang. Boka er på 224 sider og kommer i Geltex-omslag med preg som gir en fin taktil følelse.

Forlag Rune grammofon

Utgivelsesår 2018