Kvinnen som løp

av (forfatter) og Jon Vegard Lunde (oversetter).

Jevelforl. 2004 Innbundet

En kvinne blir sett da hun løper bort fra brua som går over den flomstore Larapinta Creek. Ikke lenge etter blir liket av ei 14-år gammel jente funnet. Ble hun dyttet, eller unnlot den løpende kvinnen simpelthen å hjelpe henne? Innbyggerne i landsbyen mistenker straks den unge, vakre, nyinnflyttede enken Gabriel Endicott. Snart frykter hun for sitt eget liv.

Ei ikke spesielt sympatisk jente på 14 år faller ned fra ei gangbru og drukner i en flomstor bekk. På samme tid blir en kvinne med lyst hår og kledd i hvit kjole sett mens hun løper vekk fra stedet. Kan hun ha dyttet jenta, eller til og med slått henne, eller har hun bare latt være å redde henne i land? Ei ung enke, Gabriel Endicott, blir beskyldt for å være kvinnen som løp, og gjør straks alt verre for seg ved sine klossete forsøk på privat. etterforskning. Jo mer hun forsøker å renvaske seg, jo dypere sitter hun i klisteret . til hennes eget liv til slutt er i fare. Patricia Carlon er en australsk forfatter som har fått bøkene sine utgitt i en rekke land, men først nå i Norge. Hun ble født i 1927, døde i 2002 og var døv fra tenårene av, noe hun holdt skjult for nesten alle så lenge hun levde. De 14 kriminalromanene hennes er skrevet på 1960-tallet . men hun levde av å skrive fra hun var 20 år, og fikk trykt romantiske fortellinger i ukeblad - også norske! og i bøker under 21 ulike psevdonymer. Mer om forfatteren bak i boka. Med utspekulert dyktighet holder Carlon spenningen oppe. The New York Times Book Review Hører hjemme på samme hylle som Ruth Rendell, P.D. James og Minette Walters. Chicago Tribune

Forlag Jevelforl.

Utgivelsesår 2004

Genre Spenning

Omtalt sted Australia

Bøker jeg håper å lese når jeg endelig blir ferdig med eksamen og har sommerferie. En fin blanding av bøker jeg har ventet på, krim, og sofa-reising via diverse sjangre (krim, fakta, romaner, guidebøker, etc).